Natuurfilmers openen kantoor op campus

Ruben Smit, regisseur van natuurfilm De nieuwe wildernis, vestigt zich met filmbedrijf Natural History Unit Nederland op Wageningen Campus. Waarschijnlijk al binnen enkele weken. Dat maakt Smit, spreker op de dies natalis van Wageningen UR, vandaag bekend.
Koen Guiking

Foto: Melchert Meijer Zu Schlochtern

In nauwe samenwerking met Wageningse wetenschappers wordt al gewerkt aan nieuwe films en documentaires. ‘Ik speelde al langer met het idee me op de campus te vestigen’, vertelt Smit, alumnus en oud-medewerker van Wageningen UR. ‘Toen ik een paar maanden geleden door de rector werd uitgenodigd om een rede te geven tijden de dies natalis, was het voor mij een bevestiging dit plan door te zetten.’

Zoals de documentairemakers van de BBC ook bewust niet in het mediapark Londen zitten, maar in de buurt van de University of Bristol, zo wil Smit gaan samenwerken met Wageningen UR. ‘Om te voorkomen dat we verzanden in het Hilversumse en om geïnspireerd te kunnen worden door mijn vakbroeders, want zo zie ik de Wageningse wetenschappers’, aldus de ecoloog die in Wageningen studeerde en promoveerde.

Smit maakt films waarin de relatie tussen individuele dieren centraal staat, en waarmee hij tegelijk het grotere verhaal vertelt van hoe ecosystemen op elkaar ingrijpen. In De nieuwe wildernis registreerde hij bijvoorbeeld het verhaal van een veulen dat de strenge winter niet overleeft, omdat het in de periode ervoor niet genoeg at. Andere paarden haalden het wel. De nieuwe wildernis bracht daarnaast bijvoorbeeld ook in beeld wat de aanwezigheid van de paarden betekende voor mestkevers en andere diersoorten. Smit: ‘Dat holistische verhaal is wat ik als ecoloog wil vertellen. Door samenwerking met Wageningse wetenschappers kan het verhaal van de interacties tussen dieren goed uitgelegd en onderbouwd worden.’

Voor de eerstvolgende grote productie, over het leven in en rond de Waddenzee, werkt de Natural History Unit Nederland ook veel samen met Wageningse wetenschappers. ‘Die productie komt pas in 2018 uit, maar voor het maken van een natuurfilm is veel voorbereiding nodig.’ Met experts, zoals Han Lindeboom, bespreken de filmmakers bijvoorbeeld welke bijzondere processen er plaatsvinden in de natuur en op welke momenten die het fraaist zijn vast te leggen. Huisvesting op de campus zal de toegang tot de nieuwste kennis en inzichten nog eenvoudiger maken, verwachten zowel e filmmakers als het bestuur van Wageningen UR.