Organisatie - 1 januari 1970

Namen Wageningen UR vaak fout in krant

Onderdelen van Wageningen UR staan vaker fout dan goed vermeld in krantenartikelen. Dat blijkt uit een overzicht van de afdeling Communicatie van het bestuurscentrum. Meestal ontbreekt de aanduiding Wageningen UR. Volgens de regels van de huisstijl moet de koepelnaam altijd vermeld worden.

Uit een overzicht met vermeldingen van onderdelen van Wageningen UR in krantenartikelen uit de periode tussen half oktober en begin december, blijkt dat slechts in tien procent van de gevallen de vermelding precies aan de voorschriften voldoet. Als je iets soepeler met de regels omgaat en bijvoorbeeld ‘Universiteit Wageningen’ als ‘goed’ rekent is nog steeds twee op de drie vermeldingen niet volgens de regels van het Wageningse merkenbeleid. Media noemen vaak maar één naam, bijvoorbeeld Alterra, en niet zoals gewenst, Alterra Wageningen UR.
Volgens Annette van de Wetering, stafdirecteur van de afdeling Communicatie, meldt haar afdeling de fouten bij de kenniseenheden. Die moeten hun onderzoekers erop aanspreken als namen fout worden gebruikt. ,,Wij hebben geen groot budget voor reclame en kunnen ons geen grootschalige mediacampagnes veroorloven. Voor onze uitstraling zijn wij dus afhankelijk van free publicity. Het is daarom van groot belang dat we goed vermeld staan.’’ Van de Wetering vindt het vooral belangrijk dat de naam Wageningen UR wordt genoemd. Doordat Wageningers zich vooral presenteren onder de naam van een afdeling of instituut, staat Wageningen UR volgens haar bijvoorbeeld onnodig laag op internationale citatieranglijstjes. ,,Er gebeurt hier veel meer dan journalisten en potentiële studenten weten. Het is belangrijk dat we dat duidelijk maken. Het gebruiken van de goede naam is daarbij belangrijk.’’ Volgens de communicatiedirecteur hoeven lange namen zoals ‘CIDC-Lelystad Wageningen UR’ een correcte vermelding niet in de weg te staan. ,,Het gaat soms wel goed, dus het kan wel.’’ | K.V.

Re:ageer