Naar je proefveld in een Trabant

Wie door de weilanden ten noorden van de campus fietst, heeft haar wellicht al gezien. Een meisje in een proefveld, met naast zich een babyblauwe auto. Het is Saskia Houben, masterstudent Organic Agriculture. Ze is samples aan het oogsten voor haar thesisonderzoek. En haar bijzondere vervoermiddel is een Trabant.
Lotje Hogerzeil

© Sven Menschel

Sinds augustus tuft ze in haar autootje heen en weer tussen thuis in Arnhem en WUR. Op verschillende proeflocaties heeft ze de afgelopen maanden verschillende soorten bodembedekkers onderzocht, die ze nu kan oogsten. Het proefveld aan de Plassteeg, noordelijk van de campus, is als laatste ingezaaid en inmiddels zijn de afrikaantjes, rogge en andere soorten ook klaar om in de ovens van Unifarm gedroogd te worden. Voor het Clever Cover Cropping project van de leerstoelgroep Crop Systems Analysis vergelijkt Houben de hoeveelheid biomassa die de verschillende combinaties van bodembedekkers opleveren.

Bekijks

Houben heeft veel bekijks met haar Trabant. In het veld komen nieuwsgierige voorbijgangers even van dichtbij kijken en op Unifarm is de blauwe eyecatcher uit voormalig Oost-Duitsland een fenomeen. De naam, ook wel afgekort tot Trabbi, betekent zoveel als ‘maatje’, maar verwijst ook naar Erdtrabant – Duits voor satelliet. De communistische DDR wilde met de introductie van de auto in 1957 laten zien dat het meeging met de vaart der volkeren.

Ik rijd toch echt liever hierin dan in een Hummer

Saskia Houben

Houben beaamt dat het niet heel duurzaam en ‘Wagenings’ is om met de auto naar de uni te gaan, maar ze blijft ook graag realistisch en praktisch. ‘Je kunt natuurlijk beter helemaal niet autorijden. Ik pak voor de korte afstand altijd de fiets, maar vanaf Arnhem is dat net niet te doen. En ik ben goedkoper uit dan met de trein.’ Bovendien is haar Trabant uit 1987 veel zuiniger dan je zou denken, zegt ze. Hij rijdt 1 op 18. ‘En eigenlijk is een Trabant recyclen bij uitstek. Hij heeft een geraamte van staal, maar de carrosserie is van gerecycled katoen en plastic. Ik rijd toch echt liever hierin dan in een Hummer.’ Het enige waar ze zich een beetje zorgen om maakt, is het fijnstof dat de auto uitstoot. Daarom rijdt Houben niet in drukke stadscentra.

Sleutelen

Drie jaar geleden kocht Houben haar Trabant via internet, vooral om te leren sleutelen. ‘Het is leuk om je transportmiddel zelf te kunnen repareren. Ik vind het leuk om me in een systeem te verdiepen, te zien hoe iets werkt en verbeterd kan worden, of dat nou een teeltsysteem is of het mechaniek van een auto.’ Voor Houben is het vooral een hobby. Als ze later echt zou moeten forenzen, zou ze de Trabbi thuislaten. Maar nu mag hij haar nog vervoeren. En één keer per jaar maken ze samen een roadtrip.