Naar EK zwerkbal in Oxford

De Wageningse zwerkballers strijden mee om de European Quidditch Cup, op 18 en 19 april in Oxford. En dat terwijl de Wageningen Werewolves, zoals het team heet, pas een half jaar competitie spelen.
Carina Nieuwenweg

In Nederland zijn nog niet veel teams die quidditch spelen, een sport die gebaseerd is op het gelijknamige spel uit de Harry Potter-boeken (in de Nederlandse vertaling heet de sport zwerkbal). ‘Er zijn maar weinig teams in Nederland waarvan het niveau hoog genoeg is om mee te kunnen draaien in de Europese competitie’, vertelt Juliane Schillinger, captain van de Werewolves (ook wel bekend als WURwolves). Hoewel het team dus nog niet zo lang bestaat, wisten de Werewolves afgelopen februari als beste Nederlandse team te eindigen op een quidditchtoernooi met teams uit België en Nederland. Zo kwalificeerden ze zich voor de European Quidditch Cup 2015.

Als jonge vereniging zijn de Werewolves nog niet aangesloten bij de Wageningse studentensportstichting Thymos. Dat betekent ook dat de leden zelf de kosten moeten dragen voor de reis naar en deelname aan het toernooi in Oxford. Met een paar ludieke acties, zoals een fietswash en een facebookactie, wist het team een deel van de kosten te dekken. Schillinger: ‘We hebben 350 euro bij elkaar weten te krijgen. De rest betalen we zelf. Dat komt neer op ongeveer 100 euro per persoon.’

Aan de European Quidditch Cup doen 32 teams uit Europa mee. De Wageningen Werewolves behoren niet tot de favorieten. ‘In Engeland is de sport veel groter en is de competitie een stuk competitiever’, vertelt Schillinger. Het Wageningse quidditchteam wil zich vooral meten met andere beginnende teams.

Quidditch is een mix tussen rugby, handbal en trefbal. Resource schreef eerder over de oprichting van de Werewolves. Lees dat artikel terug in de Resource van 25 september 2014, op pagina 25.