Het echte werk

‘Na het werk ging ik holistisch dansen’

Wie? Filippa Charitou, masterstudente Leisure, Tourism and EnvironmentWat? Afstudeerstage bij het Mohanam Cultural Centre Waar? Auroville in India
Karst Oosterhuis

‘Auroville is een hele speciale plek. Vijftig jaar geleden stichtte een spiritueel ingesteld koppel de stad die gericht is op een duurzame manier van leven, met gezond eten, yoga en meditatie. Een beetje zoals hippies, maar zonder drugs. Ik liep over van enthousiasme toen mijn huisgenoten me bij aankomst rondleidden door wat mijn verblijfplaats moest worden voor de komende maanden – alles zag er zo mooi en gezellig uit. Totdat ik later die avond een kakkerlak ontdekte op mijn kamer. Toen ik dit in paniek bij een huisgenoot meldde, keek hij me aan alsof hij wilde zeggen: “Wat verwacht je? Je bent in India!”. Na twee biertjes ter kalmering sloot ik mijn bed hermetisch af door de klamboe onder mijn matras te stoppen. De volgende dag ben ik op zoek gegaan naar een ander huis, zonder kakkerlakken.

Toch was aanpassen niet moeilijk, want op de kakkerlakken na was ik op slag verliefd op alles wat India te bieden heeft. Ondanks de armoede en slechte omstandigheden die je ziet – rommel op straat, mensen die gewoon op de weg poepen – zijn de Indiërs enorm gastvrij. Zelfs als ze bijna niets hebben, nodigen ze je thuis uit en bieden je wat te eten aan.

Het Mohanam Cultural Centre, waar ik werkte, houdt zich bezig met empowerment van vrouwen, kinderen, en gemeenschappen. Toeristen krijgen de mogelijkheid hier aan bij te dragen. Een dag in India begon voor mij meestal met een vroege meditatiesessie thuis. Daarna ging ik naar mijn werk om daar bijvoorbeeld de organisatie van toeristische excursies te verbeteren, of enquêtes aan te passen. Na het werk ging ik holistisch dansen – fantastisch vond ik dat.

Wat me het meest verbaasde aan India is de organisatie van het verkeer. Er is een strakke hiërarchie, gebaseerd op grootte. Onderaan staan voetgangers, dan komen motoren, riksja’s, auto’s, bussen en vrachtwagens. Als een vrachtwagen erlangs wil, gaat iedereen aan de kant. Maar er is één verkeersdeelnemer die een speciale positie heeft: de koe. Zelfs als ze midden op straat gaat liggen zal niemand een vinger naar haar uitsteken, en is alles dus geblokkeerd.’