Het echte werk

‘Na 5 uur hadden we het park voor onszelf’

Wie? Kevin Geurts, masterstudent Forest and nature conservationWat? Thesisonderzoek naar begrazing door wilde geitenWaar? Bonaire

‘Samen met drie andere studenten Forest and nature conservation ben ik drie maanden in het Washington Slagbaai National Park op Bonaire geweest. We hebben daar de populatiegrootte van geiten en de impact op de vegetatie onderzocht. Begrazing door wilde geiten heeft een negatieve invloed op de natuurlijke vegetatie. Zo verdwijnen bijvoorbeeld de zuilcactussen. Daarom is het van belang dat het aantal geiten in de toekomst sterk wordt teruggedrongen.

Door 250 transecten te lopen van 100 meter en op deze transecten de geiten te tellen, heb ik de dichtheid van de geiten in het park bepaald. Eigenlijk was het de bedoeling dat ik langere transecten zou lopen. Dat plan werd gauw bijgesteld toen we zagen hoe dicht de vegetatie was. We moesten ons daar een weg doorheen kappen.

Ik vond het heel leuk dat we met een groepje van vier studenten aan dit project begonnen, ook al kende ik de andere studenten van tevoren nog niet. Na een paar dagen konden we al prima met elkaar opschieten en we hebben elkaar veel geholpen met het veldwerk. Gedurende ons onderzoek woonden we in een huisje bij de ingang van het park. Na 5 uur hadden we het park helemaal voor onszelf. Dat was echt supercool. We voelden ons als kinderen in een speeltuin. We ondernamen dan ook nog vaak activiteiten ’s avonds, zoals heuvels beklimmen, vissen en barbecueën. Als we moe waren na een hele dag veldwerk, gingen we vaak naar een idyllisch strandje om te relaxen en te snorkelen. Er waren daar ontelbare soorten kleine vissen, haaien, roggen, schildpadden en prachtig koraal. Verder was de sterrenhemel ook geweldig. Ik heb uren liggen kijken.

De sfeer op het eiland was relaxed en de mensen waren heel vriendelijk. Ze zeggen altijd poco poco, wat rustig aan betekent. Dat is minder praktisch als je iets geregeld moet hebben, maar je went wel snel aan die chille sfeer. Toen ik terug in Nederland was, moest ik weer wennen aan alle drukte, vooral in het verkeer.

Ik zou zeker nog een keer terug naar Bonaire willen. Ik vond het eiland echt een magische sfeer hebben en heb me geen moment verveeld.’