Organisatie - 8 januari 2009

NIET ÉÉN GROENE TINTELING

Niet één medewerker wil bij wijze van kerstgeschenk een uitstapje maken naar een boerderij. Niet één. Een kleine domper voor Aalt Dijkhuizen, die in het voorwoord van het nieuwe Tintelingenboekje trots de extra mogelijkheid presenteert. ‘Heel innovatief en passend bij onze missie’: de fris-groene Tinteling.

Met het boekje kunnen WUR-medewerkers zelf hun eindejaarscadeau kiezen. Luisterboeken, een bezoek aan de sauna, een donatie aan een goed doel. Én dus dit jaar voor het eerste ook een ‘groen uitstapje’ bestaande uit een bezoek aan een boerderij, het knuffelen van een koe en het ruiken aan verse mest. De ideale manier om het ‘potentieel van de natuur eens te exploreren’.
Helaas. Het extra aanbod is straal genegeerd. Wij van Wageningen UR geven de voorkeur aan de Turbo Tijger. Een kruimeldief. Wel een hele krachtige – 700 Watt – maar een kruimeldief. Met 342 afnemers staat hij op plaats twee. Tot zover de innovatief-kritische houding van WUR-medewerkers.
Ook de blender doet het goed – plaats drie, 334 afnemers. Verder valt op dat niemand warm wordt van het energiepakket, dat met één spaarlamp, een stand-by killer en een waterbespaarder waarschijnlijk te basic is voor een Wageninger. Daar staat tegenover dat de nog veel nuttelozere zeeppomp door maar liefst 132 mensen is uitgekozen. Het blijkt maar weer hoe prioriteiten kunnen verschuiven als iets gratis is.
Gelukkig is er ook goed nieuws: acht procent geeft zijn Tinteling aan een goed doel, met name aan Warchild en Kika. Een op de vijf mensen kiest een belevenis boven een ding en ook de reistas en de wandelbox scoren goed. Actief zijn we dus wel.
Toch is de ‘Herinnering op linnen’ voor het tweede jaar op rij het allerpopulairst. 350 medewerkers willen hun foto aan de muur hebben. En nu raden wat er op die fotoschilderijen komt te staan. Bijzondere landschappen en zeldzame orchideeën? Of gewoon de kinderen op hun paasbest?

Re:ageer