Wetenschap - 13 juni 2002

NB: Neerlands digitale dominee leeft in de Middeleeuwen

NB: Neerlands digitale dominee leeft in de Middeleeuwen

Neerlands 'digitale dominee' Maurice de Hond probeert in zijn nieuwste boek De vijfde dimensie aan Napoleon Bonaparte uit te leggen dat er onlangs een miljard mensen keken naar de WK-finale tussen Frankrijk en Brazili?. Het is een truc om duidelijk te maken dat we steeds meer te maken zullen krijgen met een virtuele wereld die ons via allerlei media bereikt, dat wat De Hond de 'vijfde dimensie' noemt.

Van De Hond werd eigenlijk een boek verwacht over zijn teloorgang als internetondernemer, na de ondergang van zijn bedrijf Newconomy. Hij koos er echter voor om zijn ervaringen in een breder kader te trekken, en schreef een visie op de toekomst van de wereld met alle media vandien. Daarmee trekt hij de lijn door die hij voor zijn avontuur met Newconomy al uitzette, namelijk de ontwikkeling van landelijk bekende opiniepeiler tot futuristisch internetgoeroe en -ondernemer.

Die vijfde dimensie kreeg volgens De Hond een eerste vorm met de telefoon van Alexander Bell, en werd met media als radio en televisie uitgebouwd tot het amalgaam aan berichten, seinen, websites, nieuwtjes, reclames, e-mails, video's, foto's en aanverwante uitingen van het huidige multimediatijdperk. We leven inderdaad voor een deel in een virtuele wereld van 'meeltjes' en 'webnews', waarin we verbijsterd toekijken hoe vliegtuigen zich in het World Trade Centre boren en waarin we bijna afgestompt zien hoe Angolese kinderen alweer verhongeren.

Net als in zijn vroegere boeken en tijdens de veelvuldige interviews die De Hond gaf tijdens zijn opkomst als internetondernemer, pleit hij in De vijfde dimensie voor een effici?nte en effectieve uitbouw van die vijfde dimensie. We kunnen veel meer met die technieken, stelt hij, waarbij hij terecht aanmerkt dat we ondanks twintig jaar pc en internet nog maar aan het begin van de ontwikkelingen staan. De overheid moet dan ook volgens De Hond meer investeren in de digitale infrastructuur, en bedrijven moeten zich meer instellen op de vijfde dimensie (wat kan via de '5D-check' in het boek). Trefwoorden: verbindingssnelheid, mobiliteit, computerkracht. Anders gezegd: sneller, mobieler, krachtiger.

Meer, meer, meer, meer. Niets nieuws onder de zon, zo lijkt het. De Hond heeft nog steeds een ongebreideld geloof in de mogelijkheden van de nieuwe media, een geloof dat hem Neerlands digitale dominee maakte. De Hond is trots op die titel, zei hij tijdens een radiointerview. Blijkbaar ziet hij deze titel als kroon op zijn carri?re van opiniepeiler tot futuristische ondernemer, maar voor mij is het een teken dat hij nog steeds niet begrijpt dat internet een gewoon medium is. Een televisiedominee is ook maar gewoon een dominee die op televisie predikt.

U mag het rustig weten: ik heb het niet zo op gelovigen, en dat heeft niets met god te maken. Neerlands digitale dominee predikt zijn eigen geloof, en daar komt geen god bij te pas. De Hond predikt de mogelijkheden van de virtuele wereld, maar bekijkt de echte wereld blijkbaar alleen door de digitale bril van de altijd reizende, mobieltelefonerende en -internettende zakenman. Dat is zijn goed recht, maar laat hij mij er niet mee lastig vallen.

Overigens, op de website van De Hond's uitgever Het Spectrum staat bij het nieuwe boek van Maurice de Hond als rubriek vermeld 'Middeleeuwen 500-1500'. Dat is natuurlijk vooral een grappige fout, maar in mijn virtuele wereld is het tegelijkertijd een aanwijzing voor de strikt gelovige bril die Neerlands digitale dominee op heeft.

Martin Woestenburg

Maurice de Hond, De vijfde dimensie - Leven en werken in een online wereld, Het Spectrum, ISBN 9027476292, 16,95 euro.

Re:ageer