Wetenschap - 20 juni 2002

Muizenissen

Muizenissen

Prof. Martijn B. Katan, persoonlijk hoogleraar humane voeding en epidemiologie:

Onderwijs geven is leuk maar de trammelant eromheen is vervelend. Ik geef dezer dagen onderwijs in vier verschillende zalen, en die hebben allemaal verschillende knoppen en bedieningssystemen. De afstandsbedieningen van beamers zijn allemaal verschillend en meestal ondoorgrondelijk. De voor mij nieuwe zaal 94 wist ik met enig geluk snel te vinden (nergens een aanduiding '94' behalve op de zaal zelf). Maar hoe gaat de diaprojector aan? Uiteindelijk bleek de cruciale schakelaar achter het bord te zitten. Zaal 53 ken ik als mijn broekzak, en ik weet dus dat de ene knop 'dia' de diaprojector aanzet (als de schakelaar op het apparaat tenminste aan staat) en de andere knop 'dia' de spots dimt (mits je eerst een oneven aantal malen op een knopje zonder opschrift hebt gedrukt). Maar dat zaal 55 op slot was en bovendien geen beamer had, was een tegenvaller. Zaal 62 heeft een plateau met onbegrijpelijke knoppen voor de verlichting, en waar ik ook druk, de zaal is ?f hel verlicht ?f vrijwel donker. De lijst is eindeloos uit te breiden.

Als je gefocust bent om twee uur de aandacht van een groep studenten vast te houden, moet je dit soort stress er niet bij hebben. Waarom hebben we geen handleiding op internet waarin wordt gedemonstreerd w??r de diverse zalen zijn, welke voorzieningen ze hebben, of je een sleutel, verlengsnoer, afstandsbediening etc. moet afhalen, en hoe je verlichting, projectie en ventilatie kan laten werken?

Re:ageer