Politiek
Studentenleven

Minder teams aanwezig bij Wageningen Debating Open

Dit weekend strijken 24 debating teams neer in Wageningen, vorig jaar waren dat er nog 32. Het Wageningen Open vindt plaats in de Actio en Impulse gebouwen op de campus.

In totaal hadden 48 teams zich ingeschreven voor het Wageningen Open. Maar veel teams hebben verstek laten gaan vanwege tentamens, vakantie of gebrek aan sponsoring. Nathania Engelhardt, student Applied Communication Sciences, is één van de twee organisatoren. Zij haalt haar schouders op bij de afmeldingen. ‘Dat we zoveel afmeldingen dit jaar hebben komt door een samenloop van omstandigheden. Veel studenten zijn afhankelijk van hun universiteit.’

Het is het tweede debattoernooi dat georganiseerd is door Wageningen Debating. Teams van over de hele wereld komen op het evenement af, waaronder mensen uit Engeland, Duitsland, België, Spanje en Schotland. Naast de 48 deelnemers komen ook een 15-tal juryleden naar de campus om te beoordelen welke teams in de prijzen vallen. Ook komen internationale Chief Adjudicators naar Wageningen om de gespreksonderwerpen te bepalen en de debatten te leiden.

Toernooi

Elk team moet zich in de 5 voorronden die zaterdag plaatsvinden zien te plaatsen voor de halve finales. Die worden samen met de finales op zondag gespeeld. Uiteindelijk zullen twee winnaars bekend worden gemaakt in de categorie Novice (minder dan een jaar debat-ervaring) en in de open categorie. Er is ook een individuele prijs voor beste spreker in beide categorieën.

Net zoals de eerste editie heeft de organisatie gekozen voor de Brits Parlementaire debatvorm voor de wedstrijden. De eerste ronde van het toernooi begint om 10:30 in de zalen van Actio en Impulse. Naast de vakjury is er ook een publieksjury waar mensen zich nog voor kunnen aanmelden. De finale is zondag om 15:30 in het Impulse-gebouw.