Minder eerstejaars melden zich aan bij studentenverenigingen

Voor het eerst in jaren daalt het aantal aanmeldingen bij de studentenverenigingen tijdens de AID. Dat blijkt uit een inventarisatie van Resource.
Linda van der Nat,Eva van der Graaf

D.L.V. Nji Sri tijdens de infomarkt van de AID. © Sven MenschelOok dit jaar vroeg Resource na afloop van de Annual Introduction Days aan zeven studentenverenigingen naar het aantal ingeschreven eerstejaars. De resultaten waren verrassend. Op de student-roeiers van W.S.R. Argo na wisten de grote verenigingen hun resultaten van voorgaande jaren niet te evenaren. De kleine verenigingen D.L.V. Nji Sri en Unitas groeiden wel. In totaal schreven zich 976 eerstejaars in bij een vereniging, tegen 1.110 in 2017 en 1.106 in 2016.

W.S.R. Argo © Sven Menschel

W.S.R. Argo overtrof zichzelf en kon 304 nieuwe leden bijschrijven. Vorig jaar haalde Argo ook al de meeste aanmeldingen binnen: 295. Toen had de club plek voor 250 nieuwe leden. Ook dit jaar heeft Argo geen plek voor alle geïnteresseerden, zegt Eerste Materiaalcommissaris van Argo, Joost Geerlings. ‘We zijn onwijs blij dat alle plekken gevuld worden met enthousiaste mensen. Helaas hebben we maar plek voor 280 nieuwe leden, dus we zullen een aantal mensen teleur moeten stellen.’

Fantastisch

Nji Sri maakte dit jaar ook een groei mee, van 42 procent. President Stan Gijsbers is in zijn nopjes met de 74 aanmeldingen. ‘We hebben met de hele vereniging hard gewerkt en dat dit dan het resultaat is, is fantastisch.’ Volgens Gijsbers zijn de aankomende eerstejaars voor de kleinschaligheid van de vereniging gegaan. Nji Sri, dat van oorsprong verbonden was aan de hogeschool Van Hall Larenstein, heeft ruim tweehonderd leden. ‘Iedereen kent elkaar. Dat ons-kent-ons-gevoel spreekt nieuwe studenten blijkbaar aan.’ Daarnaast heeft de vereniging weinig verplichtingen en krijgen de eerstejaars alle ruimte om plaats te nemen in commissies, disputen en genootschappen.

De verenigingen W.S.V. Ceres en SSR-W haalden beiden 187 aspirant-leden binnen. KSV Franciscus, de winnaar van vorig jaar, had met 166 dit jaar bijna 100 aanmeldingen minder. Het bestuur is desondanks ‘dik tevreden’. ‘De AID commissie heeft een fantastische AID week neergezet en we hebben er vertrouwen in dat het een topjaar gaat worden’, luidt de officiele reactie.

Ziek

Een verklaring voor het lagere aantal aanmeldingen ten opzichte van vorig jaar heeft Coen Hubers, president van Ceres, niet. ‘Afgelopen jaar groeiden we en nu is het weer iets normaler. Een vermindering in het aantal inschrijvingen kan door van alles komen, minder AID-lopers of mensen die ziek zijn geworden tijdens de AID. Ik maak me er niet zo druk over.’

Navigators Studentenvereniging Wageningen (NSW) wil het aantal aanmeldingen tijdens de AID niet bekendmaken. ‘Wij hebben naast de AID de mogelijkheid om je in te schrijven als lid tijdens onze intro-avonden op 4 en 5 september, daarom kan ik helaas nog niets zeggen over de hoeveelheid inschrijvingen dit jaar’, aldus Ruben van Rijn. De afgelopen jaren zat de christelijke studentenvereniging flink in de lift.

Vereniging201820172016
W.S.R. Argo304 (280)295 (250)301 (250)
Ceres187231247
SSR-W187195193
KSV Franciscus166262219
Nji Sri745267
NSW7060
Unitas605070
Totaal9761.1101.106

Het uiteindelijke aantal leden is nog even afwachten. Bij alle verenigingen zijn de voorlopige cijfers gebaseerd op de aanmeldingen tijdens de AID. In de komende weken zullen er tijdens de VIT (Verenigingen Introductie Tijd) nog wat mensen afhaken en bijkomen.