Miljoeneninvesteerders zoeken in Orion naar goede plannen

Het start-up- en investeerdersfestival F&A Next heeft op de eerste dag meer dan 550 bezoekers getrokken. Tientallen investeerders gingen woensdag in Orion op zoek naar een geschikte start-up. Medewerkers en studenten van WUR ontbraken grotendeels.
Stijn van Gils

Een poster hier, een wandtekening daar, slechts enkele kleine elementen herinneren aan het studentikoze karakter dat Orion normaal heeft. Vandaag staat het onderwijsgebouw in het teken van ondernemen. WUR wil namelijk meer start-ups voortbrengen en F&A Next, dat samen met Rabobank, Anterra Capital en StartLife is opgezet, moet daar een boost aan geven.

Filterkoffie zonder afval

Tientallen start-ups in de wereld van landbouw en voeding presenteren zich op de begane grond. Zoals 30MHz, een jong bedrijf achter een platform dat informatie uit sensoren, zoals CO2-gehalte en bladtemperatuur, overzichtelijk weergeeft. ‘We richten ons op de landbouwsector en dan vooral op glastuinbouwers’, vertelt Tim Busschops. Inmiddels heeft het bedrijf al 140 agrarische klanten als klant. 30MHz is niet de enige met een innovatief product.

Iets verderop staat de ontwikkelaar van nieuwe koffiemachines die met een druk op de knop zowel espresso als filterkoffie kan maken. ‘En zonder afval of dure cupjes’, vertelt productontwikkelaar Serge de Warrimont. Ontwikkelaars van voedsel uit zeewier zijn er ook. Net als een Israëlisch bedrijfje dat in 2019 hoopt om vleesvervangers op de markt te brengen die zowel de textuur als smaak van echt vlees evenaren.

Wel miljoeneninversteerders, geen Wageningers

Al deze bedrijven hebben één ding gemeen: ze hopen vandaag om nieuwe investeerders te vinden. De kans daarop is reëel. Ongeveer evenveel investeerders zijn in Orion namelijk op zoek naar een plek om hun geld te laten renderen. Ook zijn er allerlei grotere bedrijven aanwezig die hier uitkijken naar start-ups om mee samen te werken.

Maar de start-ups hebben nog iets gemeen: een enkeling heeft iets met Wageningen te maken, maar ze hebben geen Wageningse roots. ‘Ik had eigenlijk nog nooit van Wageningen gehoord’, vertelt Marvin Offers, een Duitse student die diervoeding op basis van insecten op de markt wil brengen. ‘Ik had wel gedacht dat hier veel Wageningse studenten rond zouden lopen, zij konden immers een kaartje kopen tegen een gereduceerd tarief, maar ik zie ze nergens’, vertelt hij.

Volgens de organisatie waren Wageningse ondernemers en onderzoekers wel degelijk aanwezig. Maar was het evenement ook nadrukkelijk bedoeld voor andere ondernemers in het Wageningse domein. Die ondernemers waren overigens wel enthousiast over de campus en sommigen laten weten uit te kijken naar samenwerking.