Microbioloog Brouns vertrekt naar Delft

De microbioloog Stan Brouns vertrekt per 1 juni naar het Kavli-instituut voor Nanoscience in Delft. Het wetenschappelijk talent krijgt ‘een geweldige kans’ zijn eigen lab te beginnen.
Rob Ramaker

Hiermee verliest Wageningen University één van de zelf opgeleide universitair docenten. Niet alleen studeerde en promoveerde Brouns hier. Hij bleef verbonden aan de leerstoelgroep Microbiologie, op het laatst als universitair docent. Daar onderzocht hij de systemen waarmee bacteriën zich verdedigen tegen vijandige virussen. In 2014 haalde hij een ERC Starting Grant binnen. Daarvoor kreeg hij al een Veni- en Vidi-beurs en won de onderzoeksprijs van het Wageningse Universteitsfonds.

Het is niet ongebruikelijk dat wetenschappers wisselen van instelling in dit stadium van hun carrière; ervaring op meerdere plekken en in meerdere landen wordt bij de aanvraag van beurzen vaak als een pré gezien. ‘We moeten hier dus niet te spastisch over doen’, zegt rector Arthur Mol, maar hij vindt het ‘jammer’ en een ‘verlies voor de universiteit’.

[Dit aanbod was] te goed om te laten lopen

Stan Brouns, universitair docent bij Microbiologie

Brouns benadrukt dat hij niet weggaat uit onvrede maar dat het aanbod uit Delft ‘te goed was om te laten lopen’. Zo mag de microbioloog in Delft zijn eigen lab uitrusten krijgt hij de kans extra personeel aan te stellen. ‘Dat heeft inderdaad met geld te maken’, zegt Brouns, maar dat is niet het enige motief. Verder ziet hij uit naar een nieuwe uitdaging. En werkt hij in Delft tussen experts uit voor hem onbekende disciplines. Wel blijft hij komende 2 jaar nog een dag per week in Wageningen.

Rector Mol heeft Brouns vandaag gesproken over zijn overstap. ‘Dat doe ik altijd als mensen met dit profiel vertrekken. Ik probeer gevoel te krijgen voor hun redenen.’ Hij ziet zelf geen zorgwekkende trends; talent komt en gaat. Wel merkt Mol dat in Wageningen relatief zelden investeringsgeld wordt gegeven aan individuen om extra in hun onderzoeksgroep te steken. De universiteit richt zich volgens Mol vooral op onderwijs en strategische thema’s, zoals resilience en metropolitan areas. Ook zijn de zakken niet meer zo diep na de vele investeringen van laatste jaren. ‘We zeilen scherp aan de wind.’