Met vork en mes de wereld verbeteren

De grote bazen zijn verdwenen uit het oude bestuursgebouw aan de Costerweg, maar dat betekent niet dat er niks te beleven valt in het pand op Duivendaal. De komende weken runt een handjevol studenten er een Happietaria.

Lekker eten en tegelijk de wereld veranderen, dat is het idee achter het landelijke initiatief Happietaria. Het gelegenheidsrestaurant in Wageningen, opgezet door de christelijke studentenverenigingen, drijft ongeveer drie weken lang op liefdadigheid en vrijwilligers vanuit heel Wageningen. Per gerecht betaalt de bezoeker een minimumprijs, maar meer mag ook. De opbrengst gaat vrijwel helemaal naar het goede doel. Het is de vierde keer dat Happietaria haar deuren opent in Wageningen.

Een jaar voorbereiding

‘Het is leuk om bezig te zijn met iets concreets,’ vertelt Stefan van Dam, voorzitter van de Happietaria-crew. ‘Je doet niet alleen iets voor het goede doel, maar je leert ook wat het is om een heel restaurant op te zetten en te runnen.’ Om de kosten binnen de perken te houden en niet te veel te vragen van de vrijwilligers duurt een Happietaria altijd maar een week of drie. ‘Maar ik kan me voorstellen dat ik na twee weken denk: "Echt jammer dat het straks weer voorbij is".’ De afgelopen maanden zijn de studenten druk bezig geweest om alles in orde te maken. Bestuurslid Susan Klinkert somt op: ‘Een pand vinden en inrichten, sponsors zoeken, vergunningen regelen, een menu samenstellen, pr-materiaal in elkaar zetten… Ik ben hier al meer dan een jaar mee bezig. Er zit ontzettend veel werk in, maar het is mooi om te zien hoe enthousiast iedereen is als we ze om hulp vragen. We hebben bijvoorbeeld meerdere koks die ons helpen in de keuken en een interieurstyliste heeft ons tips gegeven over hoe we dit pand kunnen inrichten.’ Geen overbodige luxe, want het oude bestuursgebouw heeft de uitstraling van een ziekenhuis en doet, omdat het helemaal leeg staat, behoorlijk kil en ongezellig aan.

Chapati

De Happietaria-mensen zijn echter ontzettend blij met hun tijdelijke stek. ‘De universiteit betaalt de gebruikskosten, zoals water en elektriciteit. Hartstikke fijn, want wij willen de kosten natuurlijk zo laag mogelijk houden’, aldus Susan. Stefan: ‘Het is een supermooi pand, met een grote keuken en veel ruimte. Bovendien is het best handig dat mensen de locatie kennen. Het enige nadeel is dat we wat uit de loop liggen. In 2010 zat Happietaria op de Markt, toen kregen we ook veel gasten die toevallig voorbij kwamen lopen. Dat missen we nu.’ De Wageningse Happietaria steunt dit jaar een project in Nepal. ‘Daarom staan er ook Nepalese gerechten op de kaart. ‘Linzensoep, loempia’s, chapati. En rijst natuurlijk.’ De studenten hebben het menu zelf samengesteld, samen met een professionele kok. Hopelijk is het genoeg om het restaurant vier weken lang te vullen met gulle gasten. Stefan: ‘Het streefbedrag is 15.000 euro.’

Waar gaat het geld naartoe?

Nepal is erg kwetsbaar voor aardbevingen en overstromingen. De laatste tien jaar is er een sterke toename geweest van extreme weersomstandigheden, wat een grote impact heeft op de bevolking. De winst van Happietaria gaat via ontwikkelingsorganisatie Tear naar United Mission to Nepal. Zij helpen de Nepalezen met behulp van trainingsprogramma’s zich voor te bereiden op eventuele natuurrampen. Ook worden er lokaal geproduceerde, energiezuinige ovens uitgedeeld. Voor deze ovens hoeft minder hout gekapt te worden, het koken gaat sneller en door een beperking van de rookontwikkeling veroorzaakt deze oven minder gezondheidsproblemen. Voor meer informatie over Happietaria en reserveringen: www.happietaria-wageningen.nl.