Wetenschap - 5 december 2002

Mensenwerk: Peter Thijssen, directiechauffeur Raad van Bestuur, Wageningen UR

Mensenwerk: Peter Thijssen, directiechauffeur Raad van Bestuur, Wageningen UR

'Ik rij ontzettend graag en ik krijg er nog voor betaald ook'

"Dit is een verschrikkelijk mooi beroep, maar je moet geen acht-tot-vijf-mentaliteit hebben!"

Dit is ongeveer de lijfspreuk van Peter Thijssen (50), directiechauffeur van professor Speelman, lid van de Raad van Bestuur van Wageningen UR en rector magnificus van de universiteit.

"Als andere mensen richting boerenkool gaan en de voeten bij moeders onder tafel steken, gebeurt het menigmaal dat wij nog op pad zijn, of nog weg moeten. Wij, dat zijn mijn twee collega-directiechauffeurs en ik, hebben onregelmatige diensten. Daar moet je tegen kunnen. Als de heren van de Raad van Bestuur weg moeten, staan wij klaar, wij passen ons aan. Een geregeld gezinsleven zit er dus niet in. In principe zijn we 24 per dag beschikbaar. De mensen die ook wel dit beroep zouden willen, stranden meestal op wat wij dan noemen 'de acht-tot-vijf-mentaliteit'. We krijgen soms opmerkingen, zoals: 'Jullie hebben het makkelijk. Altijd keurig in het pak en veel vrije tijd'. Dat is echt niet zo. Behalve dat we altijd paraat moeten zijn verrichten we ook hand- en spandiensten voor het Bestuurscentrum. Kleine verhuizinkjes, of de aan- en afvoer van kopieerpapier bijvoorbeeld."

Al sinds zijn militaire dienst is Peter Thijssen bezeten van auto's.

"Ik rij ontzettend graag. En nu krijg ik er nog voor betaald ook," zegt hij gekscherend.

"Wij hebben voor dit vak speciale rijvaardigheidstrainingen en cursussen gehad op het gebied van veiligheid, van anticiperen. Ook waar en hoe je het beste kunt parkeren. Je rijdt tenslotte Vips!"

Ervaren chauffeurs als Peter Thijssen vindt het nieuwe idee om jongeren vanaf 17 jaar na een paar rijlessen onder leiding van pa of ma maar op het verkeer los te laten een slechte zaak.

"Wat ik wel een goeie zaak zou vinden is het afschaffen van spoedcursussen. Je kunt in tien dagen niet leren hoe je in de intensiteit van het tegenwoordige verkeer moet reageren op bepaalde situaties. De agressiviteit is heel groot. De dagelijkse bijna-ongelukken die ik zie zijn net zo erg als de echte, want de schrik is er niet minder om."

De Mercedes en de chique Bentley behoren niet tot het wagenpark van de universiteit. "Wij rijden Volvo's; deze heren zijn heel bescheiden! Persoonlijk ken ik trouwens maar drie mensen die een Bentley rijden."

Thijssen verzorgt het 'woon-werkverkeer' van de rector, die hij 'een man met veel begrip voor mensen en omstandigheden', noemt. "Als het de bedoeling is dat we die dag nog andere afspraken hebben, haal ik de prof van huis. Het is eigenlijk afhankelijk van waar we naar toe moeten. Dat kan zijn naar het Ministerie in Den Haag, of naar andere universiteiten. Er is veel contact met de rectoren van andere universiteiten."

Thijsen was bijna twintig jaar chauffeur bij Akzo/Nobel.

"Ja, dan merk je wel het verschil tussen het bedrijfsleven en de universiteit. Bij het bedrijfsleven is er een veel zakelijker houding. Maar als ik met professor Speelman ergens heen ga, regelt hij in bepaalde omstandigheden dat ik 'goed te eten krijg'. Hij vraagt vaak of ik wel goed werd verzorgd. Maar meestal worden we door collega's van andere uni's uitgenodigd en krijgen we in de kantines een goed onthaal. Ze worden wel op de hoogte gesteld dat we er aan komen. Daar zorgen de secretaresses op het Bestuurscentrum voor. Dat vind ik altijd heel attent. En omgekeerd is het net zo. Als chauffeurs van andere universiteiten hier komen, zorgen wij voor ze."

Onderweg, of in de files wordt er niet gesproken.

"Het contact is vriendelijk, hartelijk, maar Professor Speelman neemt onderweg de stukken door, of telefoneert; hij is echt een bezige bij. Reistijd is ook werktijd, dat is het voordeel van niet zelf te hoeven rijden. Maar we praten niet. Mijn taak is het om hem veilig van A naar B te rijden."

Thijssen hoort 'van alles' in de auto. Hij heeft wel een bepaalde zwijgplicht. "Niet dat ik er een eed voor heb moeten afleggen. Het behoort gewoon tot de 'codes'. Als je dit vak lang genoeg doet, ja, dan kun je soms twee en twee wel bij elkaar optellen... Maar het gaat het ene oor in en het andere uit: als je mekaar aan het einde van de dag een prettige avond wenst, is alles 'gewist'. Je praat er zelfs niet met je vrouw over!"

Het beveiligen van universitaire Vips is nog niet aan de orde. "Ik hoorde zojuist dat het beveiligen van ministers en Tweede Kamerleden wordt overwogen. Voor ons geldt dat gelukkig nog niet!"

Lydia Wubbenhorst

Fotobijschrift:

Chauffeur Peter Thijssen: "We praten niet, het is mijn taak om hem veilig van A naar B te rijden" | Foto: Guy Ackermans

Re:ageer