Wetenschap

Mensen eten niet minder met trilvork

Gadgets zoals een trilvork moet mensen helpen afslanken. Werkt het ook? Onderzoekers ontdekten dat mensen met deze vork wel langzamer eten, maar ze zitten niet eerder vol en eten uiteindelijk in totaal niet minder.
Tessa Louwerens

Foto: slowcontrol.com

Afvallen op pure wilskracht blijft lastig. Het begint met goede voornemens, maar na verloop van tijd vallen veel mensen toch weer terug in slechte gewoontes. Daarom zijn er gadgets zoals een trilvork, die gaat vibreren als je te snel eet. Uit eerder onderzoek is namelijk gebleken dat mensen die langzamer eten, eerder vol zitten en minder eten. ‘Wij zagen in deze studie wel dat mensen langzamer gingen eten, maar dit had uiteindelijk geen effect op hoeveel ze aten of hoe snel ze verzadigd waren’, zegt Monica Mars van Humane Voeding.

Spaghetti

De onderzoekers verdeelden 114 proefpersonen willekeurig over twee groepen. Beide groepen aten hun maaltijd met de Slow Control 10sFork. Bij de ene groep stond de vork in de trilstand en bij de andere groep niet. Vervolgens kregen de deelnemers in het lab een schaal met 800 gram spaghetti Bolognese en mochten daarvan zo vaak opscheppen als ze wilden.

De bedoeling van de trilvork is dat mensen langzamer, en hierdoor minder gaan eten. Eten is vaak een automatisme, en mensen zijn zich niet bewust van hun gedrag, vertelt Mars. Pas als ze met dat gedrag worden geconfronteerd, kunnen ze het aanpassen. Het principe van de trilvork is simpel: je neemt een hap en de vork registreert dat. Neem je binnen 10 seconden de volgende hap, dan gaat de vork trillen en gaat er een rood lampje branden.

Monica Mars

Mensen die een seintje kregen van de trilvork aten inderdaad minder snel dan de mensen die geen seintje kregen: 4.6 tegenover 5,3 happen per minuut. Deelnemers met de trilvork deden gemiddeld 9 minuten en 44 seconden over hun maaltijd, terwijl de controlegroep gemiddeld 8 minuten en 12 seconden nodig had. Maar uiteindelijk aten beiden groepen evenveel, gemiddeld zo rond de 430 gram, en voelden zich even verzadigd.

Niet verwacht

Dit hadden de onderzoekers eigenlijk niet verwacht. Uit eerder onderzoek blijkt namelijk dat mensen die langzamer eten ook sneller genoeg hebben en uiteindelijk minder eten. Mars: ‘Omdat de deelnemers in deze studie zelf mochten opscheppen, is het mogelijk dat ze hun bord leegaten uit gewoonte en niet stopten wanneer ze vol zaten.’ Het is dus lastig te zeggen of de vork mensen ook echt kan helpen met afslanken.

Op dit moment zijn de onderzoekers bezig met een studie waarbij gemotiveerde mensen, die graag hun eetgedrag willen veranderen, de vork in real-life testen. Er wordt hierbij gekeken of mensen op langere termijn leren om langzamer te eten met de vork. Het onderzoek is onderdeel van het NWO project ‘Take it Slow’ en wordt uitgevoerd in samenwerking met onder andere het Behavioural Science Institute van de Radboud Universiteit Nijmegen en de Hogeschool van Utrecht.

Lees ook eens: