‘Megagroei’ universiteit door vervroegde aanmelding

Wageningen University staat een tsunami aan eerstejaars studenten te wachten. Tenminste, als je de huidige aanmeldcijfers moet geloven. Half april hadden zich 50 procent meer studenten aangemeld voor een Wageningse studie dan vorig jaar rond deze tijd.
Linda van der Nat

Dit betekent echter niet dat de universiteit op ontploffen staat: de cijfers geven een vertekend beeld omdat de aanmelddatum verschoven is. Aankomende studenten moeten zich dit jaar namelijk voor het eerst voor 1 mei aanmelden voor een studie. De deadline is vervroegd vanwege de invoering van de studiecheck, waarbij de verwachtingen van studenten en de inhoud van de opleiding naast elkaar worden gelegd om te kijken of die overeen komen. De hoop is dat er daardoor minder uitval is op universiteiten en hogescholen. Studenten die zich pas na 1 mei voor het eerst aanmelden, kunnen door de opleiding geweigerd worden.

De verandering in uiterste aanmelddatum zorgt voor wonderlijke groeicijfers. Zo staat Economie en beleid op een groei van 323 procent en Landschapsarchitectuur op een groei van 236 procent.

Ondanks de vervroegde deadline hebben nog lang niet alle scholieren zich aangemeld, landelijk pas zo’n 42.000. Vorig jaar moesten studenten zich voor 1 september inschrijven. Toen meldden zich uiteindelijk zo’n 63.000 aan. De Vereniging van Universiteiten (VSNU) roept studenten op om zich zo snel mogelijk in te schrijven.

Voor Wageningen hebben zich tot nog toe ruim duizend aankomende studenten aangemeld. Vorig jaar lag het aantal aanmeldingen twee weken voor de uiterlijke aanmelddatum op bijna 1400. De populairste opleidingen zijn momenteel Bedrijfs- en consumentenwetenschappen, Voeding en gezondheid en Levensmiddelentechnologie.