Studentenleven

Meet & Greet in flat Bornsesteeg

Studentenverenigingen ISOW, IxESN en studentenplatform SP&C- In the World slaan de handen ineen om de eenzaamheid onder bewoners van de Bornsesteeg aan te pakken. De drie gaan vanaf half november elke twee weken een Meet & Greet organiseren in Number 3, de flatkroeg van de sterflat.
Linda van der Nat

Aanleiding voor de bijeenkomsten is een artikel in Resource over eenzaamheid onder bewoners van de Bornsesteeg, vertelt Leoni Pek, een van de initiatiefnemers. In dat artikel vertelde de Ethiopische Birhane Abebe dat hij amper contact heeft met zijn ganggenoten. ‘Ik weet nooit wie er thuis is, of wie ze eigenlijk zijn.’ De studenten van SP&C gingen daarop langs de deuren om bewoners uit te nodigen voor een gezamenlijk avondje in de flatkroeg. ‘We hebben bij wijze van pilot twee avonden georganiseerd en die waren een succes. Daarom willen we die avonden structureel maken, zodat mensen weten met wie ze wonen en ze makkelijker contact met elkaar maken.’

De internationale verenigingen ISOW en IxESN en de levensbeschouwelijke SP&C – In the World nemen om beurten de organisatie op zich. ‘Dat betekent dat twee avonden meer in het teken zullen staan van dansworkshops, taal en kennismaken met andere culturen, en de andere avond meer in het teken van reflectie en verdieping,’ legt Leoni uit. Zodra de datum van de eerste Meet & Greet bekend is, komt er een poster in de Bornsesteeg te hangen. Idealis stelt de ruimte onderin de sterflat gratis beschikbaar voor de bijeenkomsten.

Het initiatief van de drie studentenclubs is ook opgepikt door de stichting Kerk&Wereld. Zij nomineerden de Meet & Greet voor de Jongerenprijs, een prijs voor jongeren die zich inzetten voor een betere maatschappij. ‘Het zou mooi zijn als we die prijs zouden winnen, dan hebben we wat financiële armslag om de avonden extra leuk om te maken.’ Stemmen kan nog tot en met 31 oktober op deze site.