Meer dan genoeg kandidaten voor studentenraad

Er valt weer wat te kiezen in de studentenraad. Er hebben zich meer kandidaten gemeld dan dat er zetels zijn. De duurzame partij van Wageningen Environmental Platform (WEP) heeft het niet gered.

Wageningse studenten mogen dit jaar weer naar de digitale stembus om hun eigen studentenraad samen te stellen. Vorig jaar was alleen studentenfractie VeSte in beeld en waren er precies genoeg kandidaten voor de twaalf zetels. Verkiezingen waren daarom niet nodig. Dit jaar zijn er meer smaken: naast tien kandidaten van VeSte hebben zich zes onafhankelijke kandidaten gemeld. Verkiezingen moeten bepalen wie aanspraak mag maken op een plekje in de raad.

Onvoldoende

Tot zijn teleurstelling moest Matthijs Kolpa, voorzitter van Wageningen Environmental Platform (WEP) en initiatiefnemer voor een groene partij, constateren dat hij onvoldoende kandidaten op de been wist te brengen. ‘Ik heb er veel energie in gestoken, maar uiteindelijk waren er maar twee serieuze kandidaten. Dat is gewoon te weinig mankracht. We hebben besloten dat het een te groot risico is om dan met veel kabaal een nieuwe partij aan te kondigen en maar te hopen dat het werkt.’ Toch is het plan nog niet helemaal van de baan. De twee studenten die zich hadden gemeld, Wajun Zhao en Yang Jiang, doen nu mee als onafhankelijke kandidaat. Kolpa: ‘Als ze worden gekozen, zullen zij in de raad extra inzetten op duurzaamheid. De kans bestaat dat zij het initiatief voor een groene partij weer oppakken. Het is nog niet over.’

VeSte heeft na een sollicitatieronde tien kandidaten naar voren geschoven. Evenals de onafhankelijke leden zullen zij de komende tijd campagne voeren om hun visie en ideeën onder de aandacht te brengen. De verkiezingen zijn van 13 tot 22 mei.