Student - 29 april 2016

Meer belangstelling voor Communicatiewetenschappen

tekst:
Rob Ramaker

Het aantal vooraanmeldingen voor Communicatiewetenschappen is dit jaar flink gestegen. Een opsteker voor de bacheloropleiding waarvan het voortbestaan ter discussie staat.

Een week voor de formele inschrijvingsdeadline op 1 mei staat de teller op 26 ingeschreven scholieren. Op hetzelfde moment vorig jaar hadden pas 7 studiekiezers zich ingeschreven. Omdat zich na 1 mei vaak nog studenten inschrijven, is het afwachten hoeveel eerstejaars eind augustus daadwerkelijk aan de start staan.

Wageningen University hanteert 20 studenten als de kritische ondergrens voor opleidingen. Communicatiewetenschappen wist die grens pas één keer eerder te halen.

De nieuwe cijfers zorgen voor blijdschap en opluchting. ‘Dit is hartstikke fijn’, zegt Noelle Aarts, persoonlijk hoogleraar Strategische communicatie. ‘We hebben met een klein clubje er vreselijk hard aan getrokken en heel veel energie in gestopt. Het is fijn als dat zijn vruchten afwerpt.’

Ik hoop dat deze trend zich doorzet en dat we stabiel 30-40 mensen trekken.
Noelle Aarts, persoonlijk hoogleraar Strategische communicatie

In 2014 kwam het bestaansrecht van Communicatiewetenschappen ter discussie te staan toen de studie slechts 8 eerstejaars wist te trekken. De opleiding kreeg vorig jaar toch een kans 3 jaar lang het bestaansrecht te bewijzen. Een commissie adviseerde hierbij de opleiding flink op de schop te nemen; door de invoer van zes inhoudelijke thema’s, zoals klimaatverandering en gezondheid en voeding, met daarop toegesneden minoren. Verder startte de opleiding een publicitair offensief met presentaties in het hele land een groot publiciteitsevenement met Dennis Storm en Valerio Zeno.

Aarts wil niet te vroeg victorie kraaien. ‘Ik hoop dat deze trend zich doorzet en dat we stabiel 30-40 mensen trekken.’ Komend jaar vindt nog steeds extra promotie plaats, maar zonder grote publiciteitsevenementen. ‘Ik ben op dit moment optimistisch’, zegt Peter Feindt, hoogleraar Strategische communicatie. Hij merkt dat de opleiding al meer bekendheid geniet. En dat het profiel – inhoudelijke link met levenswetenschappen – goed overkomt.

Eind 2017 moet de accreditatie van Communicatiewetenschappen worden vernieuwd. De bedoeling is dat dit wordt gemarkeerd met een nieuwe naam  – bijvoorbeeld Life sciences en communicatie – waarmee de opleiding zich beter kan onderscheiden.


Re:ageer