Medezeggenschap akkoord met numerus fixus

De bacheloropleiding Voeding en gezondheid krijgt definitief groen licht voor een numerus fixus. Hierdoor kan het voorstel voor 1 september naar de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO).
Rob Ramaker

Komende april maakt DUO bekend of zij toestemming verleent. Het plan omvat een maximum van 130 eerstejaars gekozen door de opleiding op motivatie en eindexamengemiddelde. De medezeggenschap stemde in met het voorstel na enkele garanties gekregen te hebben van de Raad van Bestuur (RvB). Zo zal de RvB bij nieuwe studentenplafonds wederom toestemming vragen, heeft de studentenraad instemmingsrecht over de definitieve invulling van decentrale selectie en vindt na drie jaar een evaluatie plaats.

‘We waren door de antwoorden redelijk gerustgesteld,’ zegt Wouter-Jan van Roosmalen, studentenraadslid namens VeSte. ‘En op de korte termijn is een numerus fixus de enige oplossing voor deze opleiding.’ Wel hoopt hij dat de universiteit goed nadenkt de groeiende studentaantallen. Het stemt hem hoopvol dat er sinds een paar maanden een Werkgroep Groei Studentenaantallen bestaat die hierover nadenkt.Voeding en gezondheid beleeft al jaren flinke groeistuipen. Tussen 2003 en 2012 steeg het aantal eerstejaars van 49 tot 136. Nu lijkt de teller tussen de 160 en de 170 uit te komen, schatte opleidingsdirecteur Rolf Marteijn enkele weken terug: ‘Dit jaar wordt een enorme uitdaging’.