Wetenschap - 1 januari 1970

Medewerking onderzoekers bij opzet vak succesvol

Medewerking onderzoekers bij opzet vak succesvol

Medewerking onderzoekers bij opzet vak succesvol


Het nieuwe collegevak IEA Pollution Management kreeg in een enquête onder
de studenten meteen de hoogste score. Dat ongebruikelijke succes is volgens
docenten te danken aan de opzet van het vak, waarbij de universiteit
samenwerkte met een tweetal onderzoeksinstituten.
,,De studenten waardeerden ons vak met een vier tot vijf, waarbij vijf de
maximale score is. Dat is erg hoog voor een vak dat voor het eerst gegeven
wordt. Normaal gesproken ben je dan al blij als je een drie krijgt'', zegt
dr Wim de Vries, senior wetenschappelijk onderzoeker bij Alterra. Hij heeft
met collega dr Hans Kros van Alterra en dr Jan-Willem Erisman van
Energieonderzoek Centrum Nederland (ECN) meegeholpen om aan de ontwikkeling
van het vak. Het initiatief lag bij dr Carolien Kroeze van de
leerstoelgroep Milieusysteemanalyse, Alterra-onderzoeker Pim Hamminga en
student Barbara Hermann.
In het onderwijs aan Wageningen Universiteit wordt vaak gebruikgemaakt van
gastdocenten die een à twee colleges komen geven. Het komt niet veel voor
dat onderzoekers van buiten Wageningen meewerken aan het opstellen van de
vakinhoud. In dit geval hebben de drie onderzoekers van
Milieusysteemanalyse, Alterra en ECN een vak samengesteld dat de studenten
inzicht geeft in de integrale stikstofproblematiek. Centraal in het vak
staat een decision support-systeem van Alterra en ECN dat inzicht geeft in
de stikstofstromen in de natuur.
De deelnemende studenten waardeerden het multidisciplinaire en
toepassingsgerichte karakter van het vak en zien graag een soortgelijke
opzet van andere vakken. ,,De positieve waardering blijkt uit zowel de
uitslag van de zogenoemde 'muggen-enquête' als de evaluatie die we zelf
onder al de studenten hebben gehouden’’ zegt Hamminga. ,,Na een aantal
negatieve berichten in het Wb over de kwaliteit van het onderwijs en de
docenten, willen we onze 'succesformule' aan andere vakgroepen en
onderzoeksinstituten doorgeven. Hopelijk is het een stimulans voor anderen
om een dergelijke constructie toe te passen.''
De Vries van Alterra voegt toe: ,,Ik heb deels in mijn vrije tijd
meegeholpen aan het collegevak. Eigenlijk moet daar een geldpotje voor
komen. Want ook Alterra moet meewerken aan het onderwijs. We zijn niet voor
niets Wageningen UR.'' |
H.B.

Re:ageer