Masterstudent wil VN-jongerenvertegenwoordiger worden

Martijn Visser, masterstudent Forest and Nature Conservation, is in de race VN-jongerenvertegenwoordiger duurzame ontwikkeling te worden. Als hij de meeste stemmen krijgt, wordt hij twee jaar lang spreekbuis van alle Nederlandse jongeren.

Beeld:

Credit

Tussen 14 en 24 oktober neemt Visser het op tegen de Delftse studente Marguérite Willemsen. Mensen kunnen zowel via sms als mail stemmen. Deze verkiezing wordt georganiseerd door de Vereniging Nationale Jeugdraad (NJR). Op 24 oktober wordt duidelijk of Visser heeft gewonnen tijdens de Nacht van de VN in Pakhuis de Zwijger te Amsterdam.

Op dit moment is de Wageningse student druk bezig zijn campagne op te starten. ‘Ik heb net met mijn captains de eerste meeting gehad om ideeën te verzinnen’, zegt Visser. Hij denkt vooral sociale media in te zetten, maar wil ook langs scholen gaan en zoveel mogelijk in de media komen. Hierin wordt hij begeleid door de NJR. ‘Ik heb bijvoorbeeld een media- en campagnetraining gehad.’

Ik heb net met mijn captains de eerste meeting gehad om ideeën te verzinnen

Martijn Visser, masterstudent Forest & Nature Conservation

Mocht Visser jongerenvertegenwoordiger worden, dan gaat hij twee jaar lang naar VN-duurzaamheidstoppen en klimaatconferenties. Verder trekt hij – net als de zeven andere vertegenwoordigers – door Nederland om presentaties te geven, workshops te organiseren en te spreken met jongeren. Ook laten zij zich gelden in het publieke debat. Het idee is dat ze hier ongeveer 20 uur per week aan besteden.

Reefolution

Visser heeft voor zichzelf al twee speerpunten vastgesteld. Zo wil hij jongeren bewuster maken voor de gevolgen van klimaatverandering. ‘Ik wil jongeren uit Nederland koppelen aan jongeren uit landen waar de gevolgen van klimaatverandering al veel meer zichtbaar zijn.’ Verder wil hij meer aandacht creëren voor duurzame – of verantwoordelijke – consumptie.

Eerder was Visser betrokken bij het opzetten van de Reefolution Foundation. Een groep die, in samenwerking met lokale gemeenschappen, koraalriffen wil herstellen. De foundation wordt geleid door Tinka Murk, hoogleraar Ecologie van Mariene Dieren aan Wageningen University & Research. Recent besteedde Resource nog aandacht aan zijn thesisonderzoek dat op 300 meter diepte plaatsvond in de Caraïbische zee.