Internationaal

Maastricht trekt meeste internationale studenten

Loop een willekeurige collegezaal binnen en de kans is groot dat er een Duitser, een Belg of een Chinees in de banken zit. Nooit eerder waren er zo veel internationale studenten in Nederland.
Hoger Onderwijs Persbureau

Bijna 75 duizend internationale studenten volgen hier een volledige bachelor- of masteropleiding, meldt internationaliseringsorganisatie EP-Nuffic. Bijna één op de zeven eerstejaars komt uit het buitenland (13,8 procent). In 2006 was dat maar één op de twaalf (8,4 procent).

Koploper is nog steeds de Universiteit Maastricht, met 54 procent internationale studenten: zesduizend in de bacheloropleidingen en nog eens 2.500 in de masters.

Ook elders is de internationale student allang geen uitzondering meer. Aan de universiteiten van Wageningen, Delft, Twente en Rotterdam komt één op de vijf uit het buitenland. En het worden er steeds meer.

Er zit vooral groei in de elf landen waar EP-Nuffic een zogeheten NESO-kantoor heeft, een soort ambassade voor het hoger onderwijs. ‘Goede promotie is heel belangrijk’, zegt directeur Freddy Weima. ‘We moeten niet alleen foldertjes uitdelen. Bij voorlichtingsdagen in het buitenland nemen we graag alumni mee die kunnen vertellen hoe het hier echt is.’

Verreweg de meeste internationale studenten (meer dan 22.000) komen uit Duitsland, al zijn dat er minder dan voorheen. Ook China (4.342 studenten), België (2.668) en Italië (2.618) zijn goed vertegenwoordigd.

© HOP. Bronnen: EP-Nuffic, VSNU, Radboud Universiteit.  Cijfers over bachelors van de VU niet precies bekend. Klik op afbeelding voor vergroting.

© HOP. Bronnen: EP-Nuffic, VSNU, Radboud Universiteit. Cijfers over bachelors van de VU niet precies bekend. Klik op afbeelding voor vergroting.

‘Als er alleen maar Duitsers zouden komen, zou het niet goed zijn’, zegt Weima. ‘Het gaat om de international classroom. Voor Nederlandse studenten biedt een internationale onderwijsgroep een intensievere leerervaring. Ze worden gedwongen om intercultureel te communiceren. En intussen hebben onderwijsinstellingen wel begrepen dat je niet zomaar studenten moet aantrekken, maar alleen getalenteerde internationale studenten. Die halen echt het niveau omhoog.’

Voor de cijferfanaten is de definitie van ‘internationale student’ interessant: dat is een student die uit het buitenland hierheen komt. Daar kunnen ook Nederlanders tussen zitten die in het buitenland zijn opgegroeid. Omgekeerd tellen Duitsers en Belgen die hier al jaren wonen niet mee in deze statistieken. De pakweg vijftienduizend uitwisselingsstudenten zijn niet meegeteld.