Organisatie - 18 juni 2009

MERKEN PRI EN PPO VERDWIJNEN

De Raad van Bestuur heeft besloten de submerken van Wageningen UR op te schonen. Acht van de zestien logo’s verdwijnen en er komen er twee bij. PRI en PPO worden samengevoegd en de unit Veehouderij van ASG wordt ‘Livestock Research’. Imares krijgt voortaan een eigen logo.

‘Het lag in de bedoeling om te kiezen voor één merk, zoals Wageningen University of Wageningen UR, maar daarvoor bleek nog te weinig draagvlak’, vertelt Pauline Greuell van Corporate communicatie. ‘Daarom is nu gekozen voor een tussenstap: opschonen van de merken. Bovendien zullen we naar de markt en de media toe altijd duidelijk maken dat we onderdeel zijn van Wageningen UR.’
Als een organisatieonderdeel het predicaat merk krijgt, mag het daarmee naar buiten treden en een eigen logo voeren. Voor het universitair onderzoek wordt Wageningen University het merk. De researchinstituten gaan heten: Livestock Research, Alterra, RIKILT, LEI, IMARES en Central Veterinary Institute.
Knelpunten zijn de DLO-delen van de PSG en van AFSG. PRI en PPO gaan verdwijnen, maar er is nog geen overeenstemming over een nieuwe naam. De naam Plant Sciences is voorgesteld, maar die is afgewezen omdat ook de kenniseenheid Plant Sciences heet. Dat kan verwarrend zijn.
Voor het DLO-deel van AFSG is ‘Food Research’ voorgesteld, maar zeker is dat nog niet. AFSG wil ook een verwijzing naar Biobased in het merk.
Wageningen Business School gaat het logo voeren van Wageningen UR. Van Hall Larenstein behoudt haar eigen logo en is nog het enige Nederlandstalige merk.
Nog onduidelijk is wanneer de visitekaartjes, het briefpapier en de websites worden aangepast. De afdeling Corporate communicatie en de communicatiemedewerkers van de kenniseenheden zullen de nieuwe merken invoeren. Samen met een huisstijlcoördinator zullen zij, strenger dan nu, toezien op handhaving.

Re:ageer