Studentenleven

Lustrum KSV: herinneringen ophalen met bestuurslid uit 1965

Studentenvereniging KSV Franciscus bestaat dit jaar 105 jaar. Bodemkundige Harry Geenen zat precies vijftig jaar geleden in het bestuur en haalt samen met de huidige voorzitter en Resource herinneringen op uit zijn bestuursjaar.
Linda van der Nat

Foto: Sven Menschel en archief KSV Franciscus

Het grootste verschil tussen KSV nu en KSV in 1965? Harry Geenen hoeft er niet lang over na te denken: de dames. In 1965 zat er voor het eerst een vrouw in het bestuur van de vereniging. Voor de tijd waren de dames een beetje half lid, aldus Geenen. ‘Na elf uur ’s avonds mochten ze ook niet meer in de kroegzaal komen. Als het tegen elven liep, zongen de jongens: “Kleine meisjes gaan slapen, kleine meisjes naar bed”, net zolang tot de dames de sociëteit verlieten.’

In Resource #14, die vanaf donderdag in de bakken ligt, praten Matthijs Verburg, de huidige voorzitter van KSV Franciscus, en Harry Geenen, vice praeses in 1965, over de ontwikkelingen die de vereniging de afgelopen vijftig jaar heeft doorgemaakt. Niet alleen is de rol van vrouwen binnen de vereniging sterk veranderd (‘er worden tegenwoordig meer vrouwen dan mannen lid’), ook de manier van ontgroenen is niet meer zo hard als in het verleden en de betrokkenheid van de leden is tegenwoordig minder sterk.