Wetenschap

Louise Vet bij Universiteit van Nederland

Mensen realiseren zich nauwelijks hoeveel de natuur voor ons doet, zegt ecoloog Louise Vet. Komende dinsdag vertelt ze bij de Universiteit van Nederland over het economisch nut van natuur.
Rob Ramaker

Foto: Christiaan Krouwels

De aarde wordt continu omgewoeld, bloemen bestoven en plaaginsecten bestreden. En het mooie is, dat gebeurt allemaal zonder een menselijke hand én voor niets. Wormen, bijen en vogels vervullen deze taken. Zulke ecosysteemdiensten zien we als iets heel vanzelfsprekends en hun economische waarde staat nergens in de menselijke ‘boekhouding’. Ondertussen mopperen we wel over de kosten van natuurbescherming en –beheer, alsof hier niets tegenover staat.

De natuur is juist een goede ‘business partner’ vindt Louise Vet, hoogleraar Evolutionaire ecologie aan Wageningen Universiteit en directeur van instituut NIOO-KNAW. Niet alleen voor ecosysteemdiensten, ook als bron van innovaties. In de natuur vind je ideeën voor nieuwe medicijnen en technologie. Het resultaat van 4 miljard jaar ‘innovatie’ via evolutie. Vet vertelt hier volgende week dinsdag alles over tijdens een videocollege voor de Universiteit van Nederland. Een club die wetenschap naar een breed publiek brengt via videocolleges van 15 minuten.

Vet is pas de tweede Wageningse onderzoeker die hier te gast is. Alleen zeeonderzoeker Han Lindeboom ging haar recent voor. Er zijn nog kaarten verkrijgbaar voor de opnames in de Amsterdamse club Air, maar je kunt ook wachten tot de filmpjes over zes tot acht weken online komen.