Wetenschap - 7 februari 2008

Logo afbreekbaar plastic onbekend

Het logo voor biologisch afbreekbaar plastic.
Het logo voor biologisch afbreekbaar plastic.

Foto: Guy Ackermans

Slechts een enkeling kent het logo voor biologisch afbreekbaar plastic, blijkt uit een onderzoekje van drs. Laura Jager en ir. Mariët de Winter van het LEI. Achttien procent van de deelnemers aan een internetenquête herkenden het plantje met de lus als aanduiding voor composteerbare verpakkingen.
Jager adviseert de producenten van het materiaal daarom om het beeldmerk meer onder de aandacht van het publiek te brengen. ‘Mensen zijn wel positief over het afbreekbare plastic. Zeker voor consumenten van biologische producten zou het daarom een meerwaarde kunnen hebben om duidelijk te maken dat ze afbreekbaar verpakkingsmateriaal in handen hebben. Maar dan moet het logo wel herkenbaar zijn.’
Overigens is het de vraag wat consumenten opschieten met het biologische materiaal. Het mag bijvoorbeeld in de meeste gemeenten niet in de groenbak, omdat de vuilnisophalers het verschil tussen bioplastic en de aardolievariant niet kunnen zien. Zij laten groenbakken met bioplastic daarom vaak staan.

Re:ageer