Studentenleven

Live radio in Forum voor Serious Request

Kerst staat voor de deur en dat betekent dat het jaarlijkse festijn rondom Serious Request binnenkort losbarst. De Studentendesk van Rode Kruis Wageningen organiseert dit jaar een actieweek, die vanmiddag begon met live radio in Forum.

Burgemeester Geert van Rumund opent Serious Request in Forum. Foto: Sven Menschel

De Wageningse burgemeester Geert van Rumund gaf in de lunchpauze het startsein voor de actieweek. DJ’s van de verschillende studentenverenigingen draaien de hele week van acht uur ’s ochtends tot zes uur ’s avonds op het podium in het Forum verzoeknummers. In ruil voor een donatie kunnen studenten en medewerkers hun favoriete liedjes laten draaien, vertelt studente Hedy te Rietmole van de Studentendesk. ‘De liedjes zijn te beluisteren op 106.0 FM, de frequentie van RTV Rijnstreek, een lokaal radiostation. Die frequentie mogen wij deze week gebruiken voor Serious Request.’

Het is voor het eerst dat de Studentendesk een hele week rondom Serious Request organiseert. Vorig jaar was er een kerstmarkt in Orion en was er live-muziek van verschillende bands. ‘De organisatie van een hele week was niet altijd makkelijk,’ vertelt Tinka Overschie, ‘maar ik denk dat het heel gezellig gaat worden. Hopelijk wordt er veel geld ingezameld.’ Vorig jaar stond de teller op meer dan 500 euro.

Live-radio is nog maar het begin, zeggen de studentes. ‘Wie zin heeft in nog meer muziek voor het goede doel kan morgenavond naar de band night in The Spot. Woensdag is er een obstacle run over de campus en donderdag sluit de week met een feestje in café Penny Lane. Bovendien worden er de hele week lootjes verkocht voor onze loterij.’

Het geld gaat dat deze week wordt gedoneerd gaat naar de landelijke Serious Request-actie die het Rode Kruis sinds 2004 organiseert in samenwerking met radiostation 3 FM. De opbrengst gaat dit jaar naar de steun van jongeren in oorlogsgebieden. Het Rode Kruis wil niet alleen maar noodhulp bieden, maar ook schoolbenodigdheden, lesmateriaal en beroepsopleidingen.