Wetenschap

Lintje voor Willem de Vos

Willem de Vos, hoogleraar Microbiologie van WUR, ontving vandaag een koninklijke onderscheiding. Hij mag zich voortaan Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw noemen.
Albert Sikkema

©Guy Ackermans

Burgemeester Geert van Rumund spelde hem vanmiddag de bijbehorende versierselen op tijdens de viering van het 100-jarig bestaan van de leerstoelgroep Microbiologie. De Vos is een van de belangrijkste microbiologen in de wereld, aldus de burgemeester in zijn toelichting. Hij heeft tal van fundamentele wetenschappelijke doorbraken op zijn naam die hij heeft vertaald naar innovatieve toepassingen in de biotechnologie.

Spinoza

Zijn cv is zeer indrukwekkend. De Vos heeft een H-index van boven de 100, wat inhoudt dat hij meer dan honderd publicaties heeft geschreven die elk meer dan honderd keer zijn geciteerd. Hij heeft de belangrijkste onderzoekprijzen binnengehaald – de Spinoza-prijs van NWO en ERC-grant van de EU – en is benoemd tot Nederlands meest ondernemende onderzoeker, omdat hij ruim 25 patenten op zijn naam heeft en oprichter is van verschillende startups. Hij wordt geprezen om zijn sterke persoonlijkheid, scherpe geest en onnavolgbare efficiëntie.

Helsinki

De Vos is biochemicus en promoveerde aan de Rijksuniversiteit Groningen en het Max Planck Instituut in Berlijn. Vanaf 1983 was hij project- en onderzoeksleider bij het Nederlands Instituut voor Zuivel Onderzoek (NIZO). Daarnaast werd hij op 33-jarige leeftijdin Wageningen aangesteld als bijzonder hoogleraar ‘bacteriële genetica’. Sinds 1995 is hij leerstoelhouder van Microbiologie. Hij is daarnaast ook deeltijdhoogleraar ‘Human Microbiomics’ aan de universiteit van Helsinki.

De Vos heeft meer dan 100 promovendi begeleid. Nu het eind van zijn actieve loopbaan in zicht komt – hij wordt volgende week 63 – was de viering van het 100-jarig bestaan van Microbiologie een mooie aanleiding voor de koning om hem te onderscheiden.

Lees ook Wageningse Kopstukken: Willem de Vos