Lijsttrekker Connect gaat niet in raad [update]

WUR-student Mark Reijerman, die met Connect uit het niets twee zetels won, wil de raad niet in. WUR-student Rosanne Groot van GroenLinks twijfelt nog. De coalitie kan in elk geval comfortabel verder.
Stijn van Gils

*Connect Wageningen is gelukkig met het resultaat ©Sven Menschel*. Studentenpartij Connect Wageningen komt onder aanvoering van initiatiefnemer en lijsttrekker Mark Reijerman vanuit het niets met twee zetels in de raad. Toch gaat Reijerman, die de afgelopen vier jaar namens de Stadspartij in de raad zat, zelf niet in de raad plaatsnemen laat hij aan de Gelderlander weten. De student geeft het stokje over aan de nummer twee en drie.

Telefonisch laat hij weten dat hij beschikbaar was om zijn verantwoordelijkheid te nemen, maar dat het van hem niet per se hoefde. ‘Ik heb al raadservaring, dus daar hoef ik het niet voor te doen. Bij onze partij waren veel andere studenten die wel graag wilden, dus vandaar. Op de achtergrond blijf ik wel betrokken. Wie zijn hand opsteekt bij het stemmen, maakt wat mij betreft niet zo veel uit.’

Drie WUR-studenten in gemeenteraad

Naar alle waarschijnlijkheid kunnen er straks tenminste drie WUR-studenten in de raad komen. Dit zijn Rani Temmink, Sven Alkemade (de nummer twee en drie van Connect Wageningen) en Rosanne Groot (nummer zeven bij GroenLinks). Die laatste partij heeft weliswaar geen zeven zetels, maar zal vermoedelijk wel opnieuw een wethouder leveren. Daarnaast is Merel Tieland-Heilmann, de nummer drie van GroenLinks, hoogzwanger. Zij zal dus, in elk geval tijdelijk, vervangen moeten worden. Groot wil eerst nog even afwachten tot de stemmen definitief geteld zijn. ‘Ik moet nu goed gaan nadenken wat mijn antwoord wordt als de vraag gesteld wordt door GroenLinks. Ik ben nog een beetje overdonderd.’

Oppositie verzwakt

De huidige oppositie raakt in Wageningen wat meer versnipperd, al zijn het geen aardverschuivingen die hebben plaatsgevonden. De PvdA zakt van drie naar twee zetels, CDA en SP gaan van twee naar één. Student Anne Walther (nummer 3) bij SP is teleurgesteld. ‘We moeten nu goed kijken waar het mis is gegaan en het vertrouwen van de kiezers in de SP weer herstellen’, vertelt ze.

Studentenhuizen

De huidige coalitie van GroenLinks, D66 en de Stadspartij consolideerde haar meerderheid. GroenLinks won een zetel en is nu de grootste met 6 zetels, voor D66 (5) en de Stadspartij (5). Of de huidige coalitie inderdaad verder gaat is volgens Erik Jan Bijleveld (GroenLinks) nog niet zeker. De Stadspartij en D66 zouden recent met elkaar overhoop gelegen hebben over een veruiming van de mogelijkheidheden om een lokaal referendum te organiseren.

Omstreden

Of de uitslag van de verkiezingen tot grote verschuivingen in het beleid gaat leiden is nog onduidelijk. De huidige coalitie voerde de regel in dat gezinswoningen niet zomaar omgevormd kunnen worden tot studentenhuis. GroenLinks, Connect en VVD vinden echter dat dit wel moet kunnen en vormen samen tien zetels. D66, dat vijf zetels vertegenwoordigt, vindt daarnaast dat gezinswoningen soms omgevormd moeten kunnen worden. Deze partijen zouden gezamenlijk een blok kunnen vormen en de omstreden regels kunnen aanpassen. Verder bestaat er in de raad nu een duidelijke meerderheid voor klein en compact bouwen met hoogbouw.

Vervolgstappen

De pas afgestudeerde Bijleveld (GroenLinks) ging deze ochtend naar de griffier van de gemeente om de vervolgstappen te bespreken. Vananavond geven alle parijen hun eerste commentaar tijdens een openbaar debat in de bibliotheek. Zaterdag nodigt GroenLinks de andere partijen uit om het over de formatie te hebben.

Update 14:00 uur: Nu met commentaar van Mark Reijerman (Connect) en Rosanne Groot (GroenLinks). Verder aangepast met de laatste stand van zaken over de formatie.

Update 24/3: Vanwege ongepaste reacties is de mogelijkheid tot reageren gesloten.