Lift van Hoevestein weer open

Beide liften van studentencomplex Hoevestein zijn sinds vanmiddag weer in gebruik. Tests laten zien dat een eerder gesloten lift veilig is, zegt studentenhuisvester Idealis.
Rob Ramaker

Foto: De lift van Hoevestein geeft soms 19 aan terwijl er slechts 16 verdiepingen zijn. / Onnika van Oosterbosch

De lift werd anderhalve week eerder gesloten nadat bewoners van de zestien verdiepingen hoge flat opgesloten raakten. Idealis liet de lift vervolgens aanpassen, waarna de veiligheid vier dagen lang werd getest. Deze tests vielen allemaal positief uit, zegt Corina van Dijk, woordvoerder van Idealis, en dus gaat de lift weer draaien. Een monteur houdt komende tijd de veiligheid in de gaten.

De sluiting zorgde afgelopen week voor veel irritaties onder bewoners van Hoevestein. Zo startte Tom van Aalten, derdejaars Landschapsarchitectuur en ruimtelijke planning, een petitie die pleit voor een duurzame oplossing voor de liftproblemen. In de commentaren verschenen anekdotes van studenten die opgesloten raakten of hinder ondervonden van de kapotte lift. De petitie is inmiddels vijftig keer ondertekend.

Hoevestein kampt al maanden met haperende liften. Grondige renovatie van de apparaten is echter pas mogelijk in december, aangezien sommige reserveonderdelen dan op zijn vroegst worden geleverd. Op dinsdag 15 september vindt een informatieavond plaats over de liftproblemen. Bewoners zijn tussen 17 en 18 uur welkom in flatkroeg de Woeste Hoeve.