Student - 5 oktober 2006
Liever ondernemer dan weldoener
Janneke Smeulders heeft iets heel origineels gedaan met haar diploma Rurale ontwikkelingssociologie. Ze is in Peru een bedrijf begonnen dat ‘eerlijke’ ansichtkaarten produceert. De alumna won er deze week de BID Challenge mee. Met het prijzengeld - 12 duizend euro – gaat ze nieuwe camera’s kopen voor kansarme jongeren.
Smeulders studeerde in 2002 af aan Wageningen Universiteit, en vertrok daarna naar Peru. Haar bedrijf Fairmail verkoopt ansichtkaarten in Peru en in Nederland. Jongeren maken de foto’s voor de kaarten en verdienen daarmee geld voor een opleiding. De fotografen in de dop krijgen training in fotografie. Smeulders: ‘De tieners worden nu getraind door professionals. Ze helpen ook mee met kaarten maken. Het zijn kansarme jongens en meisjes. Sommigen zijn verslaafd geweest aan lijm snuiven, anderen hebben ouders die leven van het afval op de vuilnisbelt.’
Van het geld dat Smeulders kreeg van de BID Challenge – die wordt gesponsord door bedrijven en ontwikkelingsorganisaties – kan ze meer camera’s kopen. Ook wil ze een goede webshop opzetten voor Fairmail. Ze hoopt snel een groter portfolia op te bouwen van kaarten, zodat ze de Nederlandse markt op kan. Bijvoorbeeld bij wereldwinkels. Maar ze hoopt ook de kerstpakkettenmarkt te vinden. ‘Als alle medewerkers van TNT een kaart in hun kerstpakket krijgen, ben ik een hoop kaarten verder.’
Volgens Smeulders heeft ze een uniek idee te pakken. Want er bestaan wel veel kaarten met derdewereldplaatjes erop, maar die foto’s zijn meestal gemaakt door westerse fotografen. ‘En dan is een echte eerlijke kaart toch veel mooier.’
Janneke Smeulders vindt een bedrijf beginnen beter dan hulp geven. ‘Mensen reageren er ook anders op. De tieners hier weten heus wel hoe ze hun hand op moeten houden als dat moet. Maar als ze zelf iets kunnen doen dan is dat veel waardiger. Ik moet ook hard zijn, want er moeten wel mooie kaarten gemaakt worden. Dit ligt me beter dan de weldoener zijn.’