Wetenschap - 26 juni 2008

Levensgenieters

opinie_0_583.jpg
De lekkerbek ontdenkt het platteland, constateerde dagblad De Pers op woensdag 25 juni. Vooral de biologische boer is in trek bij stedelijke hobbykoks en andere levensgenieters. Een aantal boeren verdient goed aan de nieuwe trend.
Volgens socioloog dr. Hielke van der Meulen van Wageningen Univeristeit is de biologische sector er in geslaagd om naast het traditionele geitenwollensokkenpubliek een nieuw type consument aan te spreken, de cultural creative.
‘Die nieuwe groep, veelal jonge hippe consumenten, heeft veel meer een hedonistische houding’, legt Van der Meulen in het dagblad uit. ‘De aanschaf van biologische producten is meer gericht op de sociale status van de koper. Voor die koper is een tripje naar de boerderijwinkel een persoonlijke traktatie. Het genieten begint al met de rit naar de boerenwinkel. Op naar de geborgenheid van het platteland en het ongecompliceerder boerenleven in de plattelandsidylle van Ot en Sien.’
Het boodschappenmandje is voor deze cultureel creatieve consument één van de middelen waarmee hij zijn identiteit uitdraagt. Volgens de Van der Meulen is het eten van de biologische boer voor deze creatievelingen wat voor anderen een auto is. ‘Niets is mooier dan opscheppen over biologisch vlees, verse eieren, boerenmelk en kazen van de boer. De koffie die je drinkt, het soort appels of vlees dat je eet, en de winkel waar je je boodschappen doet, zijn samen een cultureel paspoort geworden.’

Re:ageer