Voeding

Lekker eten voor een goed doel

Happietaria opent op 29 maart weer voor een maand zijn deuren in Wageningen. In dit pop-uprestaurant kun je met een goed geweten uit eten; de opbrengst gaat naar een hulporganisatie in India. Daarnaast kun je ook meedoen aan Happietaria’s taartenbakwedstrijd Heel Wageningen bakt.
Anne van der Heijden

In 2015 was er voor het laatst een Happietaria in Wageningen. Toen zamelden de vrijwilligers ruim 23 duizend euro in voor een project in Kenia (foto: Happietaria Wageningen)

Happietaria, een initiatief van de landelijke organisatie Happy Gift, werkt uitsluitend met vrijwilligers en krijgt een groot deel van de ingrediënten gratis van (lokale) bedrijven. Daardoor maakt het tijdelijke restaurant relatief veel winst. Dit bedrag gaat naar een goed doel dat elke plaatselijke Happietaria zelf kiest uit een lijst met hulporganisaties.

De Wageningse vrijwilligers hebben dit jaar gekozen voor hulporganisatie Tear, die projecten doet in Noord-India, rond de stad Robertganj. Hier worden lokale mensen opgeleid om anderen te informeren over de gezondheidszorg. Doel is om mensen bewust te maken van hun rechten en mogelijkheden. ‘Deze hulp leidt tot blijvende, duurzame ontwikkelingen en die duurzaamheid past wel bij Wageningen’, zegt Gerdine Bakker, WUR-student en bestuurslid van Happietaria Wageningen.

Om in het thema van India te blijven, staan er dit jaar verscheidene Indiase gerechten op de kaart van Happietaria. Bezoekers kunnen er van maandag tot en met zaterdag een avondmaal van drie gangen eten en op donderdagochtend ook een ontbijt. Op tweede paasdag wordt er een speciale Paasbrunch bereid.

Happietaria Wageningen is een initiatief van studenten, maar iedereen mag komen eten, vrijwilligerswerk doen of doneren, zegt Bakker. Zij en de andere vrijwilligers hopen in een maand tijd ongeveer tweeduizend gasten te kunnen bedienen en ongeveer 25 duizend euro te verdienen voor Tear.

Om wat meer publiciteit te genereren houdt Happietaria op 1 april ook een taartenbakwedstrijd: Heel Wageningen bakt. In de jury zitten deelnemers uit het populaire televisieprogramma Heel Holland bakt, onder wie winnares Annemarie Pronk. Iedereen die zich uiterlijk 25 maart heeft ingeschreven, mag die dag zijn of haar taart komen inleveren. Bezoekers kunnen voor 5 euro onbeperkt taart eten. Daarna wordt de winnaar bekendgemaakt. De vrijwilligers van Happietaria zullen de winnende taart namaken en een week lang serveren als nagerecht in het restaurant.

Happietaria, gevestigd aan Rustenburg 5 in de Wageningse binnenstad, wordt 29 maart officieel geopend door de burgemeester. Meer informatie: happietariawageningen.nl