Organisatie - 14 januari 2013
Lector doet gek in groene leefomgeving
Als eerste lector bij Van Hall Larenstein werd Wim Timmermans onlangs beoordeeld. De externe commissie is lovend over zijn verfrissende aanpak, maar die moet meer in het reguliere onderwijs worden ingebed.

Timmermans is lector ‘Groene leefomgeving van steden' in Velp. De externe commissie die hem in december beoordeelde, waardeert die aanpak zeer. ‘Het lectoraat werkt aan complexe vragen over gebiedsontwikkeling, waar vaak veel tegengestelde opvattingen over zijn in de directe omgeving', zegt beoordelaar Fred de Bruijn. ‘Door meerdere invalshoeken en vakgebieden te combineren in actie-onderzoek, ontstaan verfrissende oplossingen.'
Gemeenten kunnen hun inrichtingsvraag ook neerleggen bij ingenieursbureaus, maar mensen met twintig jaar ervaring zijn vaak verkokerd in hun aanpak en oplossingen, zegt Timmermans. ‘Studenten kunnen makkelijker prikkelende oplossingen bedenken en punten aankaarten bij de wethouder die de professionele bureaus niet durven zeggen. Je moet af en toe gek doen.' Zo doorbraken studenten van Timmermans in een ander project de patstelling tussen een bosbeheerder, natuurorganisatie en omwonenden van een bos door deze samen in een hoogwerker te zetten. ‘Zo konden ze het gebied overzien en gingen ze de loopgraven uit. Die techniek wordt nu ook elders toegepast om zaken te doorbreken.'
Timmermans is zeer productief, vindt de beoordelingscommissie. Hij krijgt als lector een ton per jaar voor zijn lectoraat, dat bestaat uit zo'n twintig docenten, maar heeft inmiddels voor 1 miljoen euro aan externe projecten binnengehaald bij de groene kenniscooperatie en de EU. Van menig project is een boekje verschenen die nu gebruikt wordt in het onderwijs. Toch kan de inbedding van het lectoraat in het hbo-onderwijs sterker, vindt de beoordelingscommissie.
‘Je kunt een stap verder komen door de aanpak van Timmermans steviger te verankeren in het onderwijs', meent De Bruijn. Nu biedt het lectoraat van Timmermans veel materiaal aan voor de bacheloropleidingen Tuin en Landschapsinrichting (T&L) en Bos en Natuurbeheer (BNB), waarbij de studenten zelf bepalen of ze die volgen. De Bruijn vindt dat de projecten van Timmermans stelselmatig in het curriculum van de drie Velpse opleidingen moeten komen en dat meer docenten aan de multidisciplinaire projecten moeten deelnemen.