Wetenschap

Landelijke finale FameLab: wetenschap pitchen

Drie WU-onderzoekers strijden vanavond met collega’s van andere universiteiten wie de beste wetenschappelijke pitch geeft. De winnaar vanavond in Museum Boerhaave mag meedoen aan de finale van presentatiewedstrijd Famelab in Engeland.
Rob Ramaker

Een van de Wageningse kanshebbers is Jessie Eerens, masterstudent Voeding en gezondheid, die toevallig nu al stage loopt in Engeland. Ze heeft de laatste dagen vooral geoefend voor vrienden en familie. ‘Ik heb het herhaald tot ik het verhaal kon dromen’, zegt Eerens. ‘Ik ben er zo klaar voor als je klaar kan zijn.’ Toch geeft ze zichzelf geen grote kans op de overwinning. Bij de concurrenten zitten enkele ontzettend gedreven mensen. ‘Die staan nog veel natuurlijker op het podium.’

Behalve Eerens presenteren vanavond ook Mirte Bosse en Joao Gouveia, onderzoekers van respectievelijk Fokkerij en genetica en Bioprocestechnologie. Alle drie blonken ze uit bij de Wageningse voorronde van Famelab. Hierbij werden ze beoordeeld op hun wetenschappelijke inhoud, de helderheid en of ze tijdens hun presentatie iets eigens lieten zien. Ze hebben hierbij flinke schoenen te vullen. Vorig jaar leverde Wageningen Universiteit in het eerste jaar dat Nederland deelnam, meteen de eindwinnaar, Padraìc Flood.

Ook meekijken: de livestream is te volgen bij de NTR. Deze omroep zendt ook een programma uit over Famelab woensdagavond om 19.20 op NPO2.