Kwart buitenlandse studenten vindt hier werk

Van de buitenlanders die in Nederland studeren, heeft een kwart vijf jaar later een baan in Nederland. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek.
Hoger Onderwijs Persbureau,Koen Guiking

Foto: Matt Cline

Enkele jaren geleden morde de politiek over buitenlandse studenten in het Nederlandse hoger onderwijs: waarom zou Nederland voor hun opleiding moeten betalen? Maar de klachten verstomden toen bleek hoeveel baat Nederland heeft bij deze studenten. Al als drie procent van de buitenlandse studenten hier zou blijven werken, zou dat winst voor de schatkist opleveren, zo berekende het Centraal Planbureau destijds.

Internationale afgestudeerden van Wageningen University vinden ook vaak werk in Nederland. Silvia Blok, van alumnibureau KLV, heeft cijfers van het aantal werkenden tot anderhalf jaar na afstuderen. ‘Van de internationale groep Wageningse afgestudeerden mét baan, werkt 31 procent één tot anderhalf jaar na afstuderen in Nederland’, zegt Blok. Bij afgestudeerden met een Westerse, niet-Nederlandse nationaliteit ligt het aantal op 37 procent, bij niet-Westerse afgestudeerden is dat 24 procent. Bij Wageningse afgestudeerden met de Nederlandse nationaliteit werkt 89 procent één tot anderhalf later in Nederland, vult Blok aan.

Uit de cijfers van het CBS blijkt verder dat een derde van de Nederlanders die in het buitenland studeren, vijf jaar na afstuderen ook in het buitenland werken.

Gerelateerd nieuws: