Studentenleven

‘Kunnen we het maaien ook uitstellen voor ménsen?’

Voor introverte mensen valt het niet altijd mee om te overleven tussen de extraverten. Mirja Michalscheck zou op de campus wel wat meer ruimte willen voor mensen zoals zij.
Gastredacteur

Tekst Juliette Berkhout

Mirja Michalscheck promoveerde op 6 maart op haar onderzoek naar kleinschalige boeren en diversiteit.

Stelling: Introverts need more habitats on campus

‘In mijn vakgebied hebben we het vaak over habitats, natuurlijke plekken voor planten en dieren. Maar je kunt ook denken over habitats voor mensen. Ik zou graag een klein beetje meer ruimte willen claimen voor mensen zoals ik. Ik ben zelf introvert, en ik zou willen dat er meer rustige plekken zouden zijn op de campus. In de zomer heb ik een fijne habitat voor rustige lunchpauzes gevonden in het hoge gras voor Forum – dat wil zeggen: totdat er gemaaid wordt. Ik weet dat het grasmaaien uitgesteld kan worden om vogels of andere dieren te beschermen. Kunnen we dat dan ook niet doen voor mensen?

Veel delen van de campus lijken ontworpen te zijn voor extraverte mensen. Kantoortuinen, bijvoorbeeld. Ik snap wel dat ze nuttig zijn om ideeën en informatie uit te wisselen, maar voor mij waren ze af en toe behoorlijk uitputtend om in te werken. Wanneer studenten en collega’s na werktijd wilden uitgaan, wilde ik gewoon naar huis. Ik moest mezelf weer opladen als ik mijn hele dag in een groep had doorgebracht; groepen putten me uit.

Maar ik ben wél heel aandachtig en goed in een-op-eengesprekken. Dat inspireerde me om aan de universiteit van Keulen een halfjaar coaching te studeren, naast mijn promotieonderzoek. Ik ben nu een gecertificeerde coach en werk met jonge PhD-studenten en postdocs zoals ikzelf. Ik bied ze ruimte voor zelfreflectie en steun om goede beslissingen te maken.

Met mijn stelling hoop ik nieuwsgierigheid te wekken en mensen bewust te maken van het verschil tussen extraverte en introverte mensen. Misschien moedig ik er mensen zoals ik mee aan om de ruimte en pauzes te nemen die ze nodig hebben. Introversie heeft veel waardevolle kwaliteiten in zich, en die kunnen worden ondersteund door adequate werkruimtes en habitats op de campus ter beschikking te stellen.’