Wetenschap

‘Kriskras door Pakistan op zoek naar een lab’

Ghulam Ali was een paar dagen in Nederland om zijn proefschrift te verdedigen. Nu is hij weer terug naar de boerderij van zijn ouders in het uiterste noordoosten van Pakistan. Een gletsjer in zijn vaderland speelt een prominente rol in zijn stelling, zo legt hij uit.
Kenneth van Zijl

Ghulam Ali promoveerde op 6 maart op een onderzoek naar de nucleopolyhedrovirussen in larven van de Spodoptera litura.

Stelling: Being stuck on a glacial mountain is as terrifying as doing PhD experiments in a developing country.

‘Ik heb onderzoek gedaan naar virussen die als bestrijdingsmiddel tegen larven kunnen dienen op bijvoorbeeld katoenplantages. Die virussen en larven zijn alleen in Pakistan te vinden, dus het veldwerk moest ik daar doen en het laboratoriumonderzoek wilde ik eigenlijk ook daar doen. Toen ik na het verzamelen van de larven aan mijn labwerk wilde beginnen, kon ik echter geen geschikte onderzoeklocatie vinden. Pakistan is een ontwikkelingsland; er bestaat niet of nauwelijks infrastructuur voor research. Ik ben naar verschillende universiteiten en instituten gereisd, kriskras door het land, maar zonder resultaat.

Ik kreeg toen een visioen waarin ik mezelf zag ik staan op de Siachengletsjer in het noorden van Pakistan. Het is één van de grootste gletsjers van de wereld. Ooit liep de zijderoute er onderlangs. In dat visioen kon ik niet meer van de gletsjer afkomen, welke kant ik ook op ging. Zo voelde ik mij in Pakistan toen ik mijn research niet kon uitvoeren. Mensen die echt vastzitten op een gletsjer, worden hopelijk gered met een helikopter. De helikopterpiloot die mij gered heeft, was professor Just Vlak, mijn promotor. Hij heeft gezorgd dat ik hier in Wageningen mijn laboratoriumwerk kon doen.

Katoen is een belangrijk gewas in Pakistan, maar er worden veel insecticiden gebruikt bij de teelt. Ik wil boeren en overheid ervan overtuigen dat er ook andere manieren zijn om gewassen te beschermen. Naast mijn werk als onderzoeker run ik een boerenbedrijf met mijn vader. Aan de resultaten van mijn promotieonderzoek hebben we niets, want we verbouwen rijst en graan.’

Lees ook: