Wetenschap - 15 februari 2018

Krachtsporters hebben geen extra bord pasta nodig

tekst:
Tessa Louwerens

Krachtsporters eten voor hun training vaak koolhydraatrijke voeding, zoals pasta en brood. Wageningse onderzoek toont aan dat spieren daardoor echter niet anders reageren op een training.

©Shutterstock

Sporters letten goed op hun voeding om het maximale uit hun training te halen en optimale prestaties te leveren. Daarbij gaat het niet alleen om het eten op de dag van de wedstrijd, maar ook tijdens trainingsdagen. ‘We weten bijvoorbeeld dat als duursporters af en toe een koolhydraatarme maaltijd eten voordat ze gaan trainen, dat hun prestaties op de lange termijn kunnen verbeteren’, vertelt Marco Mensink van Humane Voeding van WUR. De spieren reageren daardoor beter op de training en herstellen sneller. ‘Er is echter weinig bekend over de invloed van koolhydraten tijdens training bij krachtsporten.’

De Wageningse promovendus Pim Knuiman en collega’s van het Radboud UMC Nijmegen en sportcentrum Papendal onderzochten de rol van koolhydraatinname bij krachtsporters. De proefpersonen, dertien sportieve mannen van in de twintig, werkten op twee verschillende dagen een krachttraining af. ‘s Ochtends moesten de mannen eerst anderhalf uur fietsen. Mensink: ‘In de spieren zit een glycogeenvoorraad, dat zijn opgeslagen koolhydraten die dienen als energiebron. Die voorraad gaat maximaal anderhalf uur mee. Dus zo zorg je ervoor dat iedereen op hetzelfde lage niveau van koolhydraten begint.’

Het idee dat je voor een intensieve krachttraining voldoende koolhydraten binnen moet krijgen klopt dus niet.
Marco Mensink, Humane Voeding

Daarna kregen de sporters een maaltijd en in de middag deden ze hun krachttraining. Voorafgaand aan de ene krachttraining bestond de maaltijd uit veel koolhydraten en weinig vet, en voor de andere training, 12 dagen later, bevatte de maaltijd juist weinig koolhydraten en veel vet. Beide maaltijden bevatten dezelfde hoeveelheid energie en eiwitten.

Voor en na de trainingen namen de wetenschappers een klein stukje spierweefsel af, om de aanpassing van de spieren op training te bepalen. Ze vonden geen verschil tussen de maaltijden met veel en weinig koolhydraten. Mensink: ‘Het idee dat je voor een intensieve krachttraining voldoende koolhydraten binnen moet krijgen klopt dus niet. Het onderstreept dat bij krachttraining vooral de eiwitinname belangrijk is. Een groot bord pasta is dus niet nodig.’

Lees ook eens:


Re:ageer