Kort nieuws

Oogjes dichtOoggetuigen van een misdaad herinneren zich meer details als ze hun ogen dicht doen. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Surrey. Getuigen met dichte ogen beantwoorden een kwart meer vragengoed. Niks mis mee dus om zo af en toe een oogje dicht te doen tijdens een examen. ‘Ik denk na!’ Wel eerst…

Kweekvlees

Het is Amerikaanse wetenschappers (Duke University) gelukt om werkende menselijk spieren te kweken uit stamcellen. Een flinke stap vooruit voor de medische wetenschap. En ook voor de kweekvleesindustrie. De eerste mensburger lijkt een kwestie van tijd. En smaak, natuurlijk.

Vergeten

Nieuwe soorten ontdekken? Bezoek eens een museum. De Italiaan Bruno Massa ontdekte in collecties van Europese Naturalis-zusters zo vier nieuwe soorten krekels. Eentje lag al honderd jaar te wachten op ontdekking. Gevangen, opgeslagen en vergeten. Volgens Massa ligt er nog veel meer biodiversiteit stof te vangen.

Succes

Bergbeklimmers uit hiërarchische samenlevingen bereiken vaker de top. Maar ze sneuvelen daarentegen ook vaker. Dat blijkt uit analyse van expedities naar de Mount Everest. Autoriteitsgevoelige bergbeklimmers volgen vaker blindelings de leider en stellen hun beslissingen niet ter discussie. Gehoorzaam tot de dood. Of de gladiolen.