Wetenschap
Plant

Komt er weer een graslandhoogleraar?

Wellicht komt er na bijna 20 jaar weer een grashoogleraar in Wageningen. De Dutch Turfgrass Research Foundation wil een buitengewoon hoogleraar Turfgrass Science (grasveldwetenschap) financieren bij de universiteit.

De initiatiefnemers voor de leerstoel zijn de Branchevereniging Sport en Cultuurtechniek, de Nederlandse Golf Federatie, de Nederlandse Vereniging van Golfaccommodaties en de Nederlandse Greenkeepers Associatie. Ook Coen Ritsema, hoogleraar Bodemfysica en landmanagement in Wageningen, zit in deze foundation die begin februari werd opgericht. De foundation richt zich specifiek op onderzoek naar bodems, water en grassen op sportvelden en golfbanen. Er is steeds meer regelgeving voor duurzaam gebruik van bodem, water, planten en ecologie, stelt de stichting. Sporters en de overheid stellen toenemende eisen aan de kwaliteit en duurzaamheid van sportvelden en golfbanen. Dat leidt tot de behoefte aan een verdere professionalisering van het beheer en onderhoud van grasvelden. Een hoogleraar op het gebied van grassportveldkunde moet daarom uitkomst bieden. De initiatiefnemers zoeken nog sponsoren die de leerstoel willen financieren. Als de universiteit ermee akkoord gaat, zou de buitengewoon hoogleraar de opvolger worden van Leendert ‘t Mannetje, de laatste hoogleraar Graslandkunde in Wageningen die in 1995 met pensioen ging. Maar die richtte zich veel meer op het agrarische belang van grasland, terwijl de nieuwe gazonhoogleraar zich meer richt op de kwaliteit van de greens op de golfbaan.