Student - 18 december 2019

Klimaattop Madrid: ‘een emotionele achtbaan’

tekst:
Luuk Zegers

De uitkomst van de klimaattop in Madrid valt tegen, vindt WUR-student Pippi van Ommen (23). Zij was er namens Sail to the COP bij om aandacht te vragen voor duurzaam en eerlijk reizen. Toch is ze ook trots. ‘Het vliegprobleem is op de kaart gezet.’

© Sail to the COP

Met een mager akkoord kwam de COP 2019 zondag 15 december moeizaam ten einde. Van Ommen: ‘Het was teleurstellend voor alle betrokkenen. Volgend jaar, op de klimaattop in Glasgow, moeten landen hun eigen klimaatplannen presenteren om aan Parijs te voldoen. De top in Madrid had daar de toon voor moeten zetten door die plannen aan te scherpen en ambitieuzere doelen te formuleren. Dat is niet gelukt, dus moet dat volgend jaar gebeuren. Maar dan zijn we alweer een jaar verder. Zo schiet het niet op. Het is vooral een klap in het gezicht voor de miljoenen jongeren die het afgelopen jaar in actie zijn gekomen voor het klimaat.’

Van sail naar rail
Sail to the COP begon met het idee om de klimaatimpact van vliegen aan de kaak te stellen door met een groep van 36 Europese jongeren per boot naar de klimaattop in Chili te reizen. De boot was halverwege de oversteek toen bleek dat de top wegens onrust in Chili niet kon doorgaan. Toen bekend werd dat de top naar Madrid zou verhuizen, was rechtsomkeert maken geen optie meer, dus schakelden de klimaatzeilers over op plan B. Onder de noemer #railtotheCOP riepen ze Europese klimaattopbezoekers op om over land naar Madrid af te reizen. Ook werd er een nieuw team opgetrommeld om de zeilers te vertegenwoordigen in Madrid. Van Ommen was een van de leden van dat nieuwe team. ‘Elke dag hadden we contact met de bootcrew. Om strategieën te bespreken en te kijken hoe we ons verhaal het beste konden vertellen.’

Machteloos
‘Meedoen aan de COP was emotioneel veel zwaarder dan ik had verwacht’, vertelt Van Ommen. ‘Er lopen inwoners rond van eilanden die geëvacueerd moeten worden omdat het water te snel stijgt. Ondertussen gaan we gewoon door met vliegvelden bouwen en uitbreiden. Hoe erg moet het worden voordat we écht doen wat nodig is?’
‘Wij probeerden met een groep jongeren het vliegprobleem op de kaart te zetten’, vervolgt ze. ‘Op hetzelfde moment organiseren Shell, Exxon en BP grote evenementen voor veel mensen. Dan voel je je zó machteloos, alsof je boodschap nergens aankomt.’

De plannen voor de COP 2020 in Glasgow zijn al in de maak. © Sail to the COP

Klimaatmars
Een van de hoogtepunten van Van Ommen in Madrid is de klimaatmars. ‘Met een half miljoen mensen lieten we zien: wij willen wel. Het is zoals de directeur van Greenpeace zei: “Er is nog nooit zo’n groot gat geweest tussen wat de mensen willen en wat hierbinnen wordt besloten”.’
‘Al met al is mijn gevoel heel dubbel’, besluit Van Ommen. ‘Het was een emotionele achtbaan. Ik ben er trots op dat we het vliegprobleem echt op de kaart hebben gezet. We zijn genoemd in het Jeugdjournaal en Zondag met Lubach. En ook op de COP zelf kwam onze boodschap over. Ministers moesten uitleggen waarom ze tóch het vliegtuig hadden gepakt. Onze boodschap heeft ontzettend veel mensen bereikt.’

Goede voornemens
De jongeren van Sail to the COP zijn ondertussen plannen aan het maken voor de COP 2020 in Glasgow. ‘We gaan door met onze #railtotheCOP-actie. We willen kijken of we een speciale klimaattrein kunnen regelen. Ook kijken we of we een boot kunnen regelen waarmee Zuid-Amerikaanse jongeren naar Glasgow kunnen komen.’ Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Lees meer:


Re:ageer