‘Kinderen zetten alles in perspectief’

Promotieonderzoek en baby’s. Op het eerste gezicht is het geen ideale combinatie. Maar het perfecte moment om aan kinderen te beginnen bestaat sowieso niet, zegt Jordi Boshoven. En niets relativeert beter na een frustrerende dag in het lab dan twee kleine armpjes om je nek.
Lieke de Kwant

Jordi Boshoven promoveerde op 10 november op een onderzoek naar resistentie van tomatenplanten tegen de schimmel Verticillium dahliae.

Stelling: Raising an child during a PhD creates a healthy balance between time spent to work and private life.

‘Mijn oudste zoon is ongeveer halverwege mijn promotieonderzoek geboren. Mijn vrouw en ik hebben er bewust voor gekozen om niet te wachten. Zij is vijf jaar ouder dan ik en we wisten natuurlijk niet precies hoe lang mijn promotie zou duren.

Aan de ene kant kun je zeggen dat promoveren moeilijker wordt zodra je kinderen hebt. Aan de andere kant helpen kinderen ook om echt de knop om te zetten zodra je thuiskomt. Dan is er geen tijd meer om nog te piekeren over je onderzoek. Ik zag bij collega’s dat ze soms wel zestig uur per week werkten, ook ’s avonds en in het weekend. Dat ging bij mij niet. Maar daardoor raakte ik juist ook meer gefocust in de uren die ik wél aan mijn onderzoek besteedde.

Kinderen zetten ook alles in perspectief. Als je thuiskomt bij je familie, kijk je ineens anders aan tegen de problemen van die dag. Dan denk je: waar gaat het eigenlijk over? Er zijn belangrijkere dingen in het leven.

Tegen anderen die voor deze keuze staan, zou ik zeggen: laat je niet te veel sturen door opgelegde regels als "je moet eerst alles afronden voor je aan kinderen begint". Eigenlijk komt het nooit helemaal goed uit. Dus als je een kinderwens hebt, laat je carrière dan niet in de weg staan.

Nee, mijn zoontjes gaan vrijdag niet mee naar mijn promotie. Dat wilden we ze niet aandoen, de hele dag tussen pratende grote mensen.’