Wetenschap - 14 juni 2016

‘Kind moet verbinding maken met eten’

tekst:
Albert Sikkema

Youth Food Movement voert deze maand campagne voor verplicht voedingsonderwijs in Nederland. Kinderen moeten leren waar het eten vandaan komt, wat gezond eten is en hoe je moet koken, vindt de actiegroep. Goed plan, zegt Laura Bouwman, onderzoeker bij de leerstoelgroep Gezondheid en Maatschappij.

<foto: Laura Bouwman>

Waarom is dit een goed plan?

‘Het is belangrijk dat je kinderen de kans biedt om verbinding met eten te maken – thuis en op school. Voedsel zien, voelen, ruiken, proeven is dan cruciaal. Je kunt de schoolkinderen bijvoorbeeld voedsel laten verbouwen. Als ze zien hoe een wortel groeit, zullen ze ’m eerder opeten. Je kunt ze laten experimenteren met koken, waardoor ze groenten en fruit gaan proeven. En je kunt ze op een speelse manier laten kennismaken met voedsel, in de vorm van een puzzel of quiz. Ook dan zijn kinderen meer bereid om eten uit te proberen. Ze moeten er zelf actief mee bezig zijn.’

Dus geen vakken over gezondheid en overgewicht?

‘Nee. Er wordt nu te veel ingezet op informatie over te veel eten en verkeerde voedselkeuzes, oftewel: wat niet goed is. Die standaardeducatie – kinderen beducht maken – werkt niet goed, omdat kinderen en pubers niet veel kunnen met risicocommunicatie. Je kunt ze beter vertellen wat goed is, maar pas nadat ze zelf de proef op de som hebben genomen. Kinderen moet je uitdagen, je moet vragen bij hen oproepen. Dat is echt nodig, want je hoort steeds meer kinderen roepen: ik lust geen groente. Ten opzichte van vroeger zijn de groenten niet veranderd, maar de ouders en partijen die ze aanbieden wel.'

Moeten scholen een voedselbeleid hebben?

‘Scholen hebben wel een heel duidelijk beleid tegen roken en alcohol, maar ze hebben meestal geen standpunt over gezonde voeding. Zo’n beleid kan helpen; het maakt de gezonde voedselkeuze de makkelijkste keuze. Maar dan nog lopen leerlingen tussen de middag naar de snackbar om een hamburger te halen. Dus moet je leerlingen uitdagen een eigen standpunt te ontwikkelen over eten.’


Re:ageer