Wetenschap

Kevin Bales over moderne slavernij

De Britse hoogleraar en auteur Kevin Bales geeft op 15 maart op de campus een lezing over moderne slavernij. Het is de vierde en laatste in een serie over dit thema georganiseerd door Studium Generale en Green Office.
Madhura Rao

© Shutterstock

Bales is bekend geworden door zijn boek Disposable People: New Slavery in the Global Economy uit 1999. Dat werd genomineerd voor de Pulitzer Prize. Hij is hoogleraar Contemporary Slavery aan de University of Nottingham en heeft onder meer de Amerikaanse, Britse, Ierse en Noorse regeringen geadviseerd over antislavernijbeleid. Bales’ laatste boek, Blood and Earth: Modern Slavery, Ecocide, and the Secret to Saving the World, onderzoekt de relatie tussen slavernij en milieuschade. Voor zijn documentaire Slavery: A Global Investigation kreeg Bales onder meer twee Emmy Awards.

‘Kevin Bales heeft de plekken om een lezing te geven voor het uitzoeken. We zijn blij dat hij zo enthousiast was over onze serie dat hij heeft toegezegd om hier te komen’, zegt Angela Lewis van Studium Generale. In zijn lezing zal Bales ingaan op de rol die de consument, consumptie, de staat en de private sector spelen bij het al dan niet in stand houden van slavernij. Studium Generale en Green Office hopen dat zijn inzichten een passend slot geven aan hun serie over moderne slavernij in de productieketens van elektronica, mode, thee en cacao.

De lezingenserie sluit wat thematiek betreft aan bij de inspanningen van de WUR-werkgroep ‘Moderne Slavernij’, die op de universiteit de dialoog over mensenhandel aanzwengelt. De groep richt haar pijlen op inkoop, onderwijs en de samenwerkingsprojecten die WUR heeft met landen die hoog scoren op de lijsten met risicolanden voor mensenhandel. Het eerste tastbare resultaat van de werkgroep was de foto-expositie Open your eyes buiten het Forumgebouw in september vorig jaar.

In het onderwijs zijn er inmiddels ook stappen gezet, laat Erna Maters van de werkgroep weten. ‘In het vak Lifestyles and Consumption konden studenten Bedrijfs- en Consumentenwetenschappen in groepjes werken aan verschillende opdrachten met verschillende thema’s, waaronder moderne slavernij.’

De lezing van Bales vindt plaats in The Spot, Orion op 15 maart om 20.00 uur.