Wetenschap

Keuzegids: Wageningse masters goede prijs/kwaliteit

Bovengemiddelde score voor vrijwel alle masters.Studentenclubs hekelen hoog collegegeld tweede master.

De masteropleidingen in Wage­ningen zijn op een enkele uitzondering na van goede kwaliteit. Dit blijkt uit de Keuzegids Masters 2013, die onlangs verscheen. De masteropleiding Earth & Environment komt als beste uit de bus. Maar volgens de Keuzegids kun je je eigenlijk aan geen enkele Wageningse masteropleiding een buil vallen. Ze scoren nagenoeg allemaal bovengemiddeld. Alleen de opleiding Landschapsarchitectuur en ruimtelijke planning blijft ­steken op ‘gemiddeld’. Dat vindt de Keuzegids opvallend. ‘Anders dan we van Wageningen UR gewend zijn, [worden] door studenten noch experts duidelijk sterke punten aangewezen.’ De Keuzegids besteedt ook aandacht aan de prijzen die universiteiten vragen voor hun tweede masteropleiding. Aan sommige universiteiten kost deze duizenden euro’s meer dan aan andere. Wageningen rekent 9.480 euro voor de gamma en beta-masters en 14.750 euro voor de medische masters, zoals Biotechnology. Dat is een flink stuk duurder dan het wettelijk collegegeld van 1835 euro, maar nog altijd goedkoper dan wat de meeste andere universiteiten vragen voor een tweede master. Alleen de technische universiteiten van Delft en Eindhoven hanteren het lage wettelijke collegegeld. Studentenorganisaties ISO en LSVb noemen de prijsverschillen tussen tweede masterstudies ‘schrikbarend groot’ en ‘belachelijk’. Ze willen dat minister Bussemaker ervoor zorgt dat tweede studies betaalbaar blijven.