Studentenleven

Kerst ver van huis: We gaan winkelen in Amsterdam

Kerst: een tijd waarin de meeste families gezellig bij elkaar kruipen. Maar niet alle Wageningse studenten kunnen naar huis in de vakantie. Stephanie uit Peru gaat shoppen in de Nederlandse hoofdstad.
Madhura Rao

‘Dit is niet mijn eerste kerstmis ver van huis, omdat ik al eerder in het buitenland heb gestudeerd’, vertelt masterstudent Food Quality Management Stephanie Barbachan uit Peru. ‘Deze keer ben ik heel blij want mijn vriend komt naar Wageningen voor de vakantie en ik zie hem voor het eerst sinds vier lange maanden weer! Op kerstavond blijven we hier en gaan we gezellig een uitgebreid feestmaal maken, net zoals mensen dat in Peru doen. We gaan in de vakantie ook de kerstmarkten in Amsterdam bezoeken en een beetje winkelen.

In Peru komen families op kerstavond bij elkaar om uitgebreid te gaan kokkerellen. Naast gebraden kalkoen en varkensvlees zijn er nog veel meer heerlijke gerechten. Er zijn ook altijd meerdere toetjes zoals het traditionele mazamorra morada, gemaakt van perziken, aardbeien, druiven en paarse mais. Al dat geweldige kersteten zal ik zeker missen.

Op kerstavond komt mijn hele familie altijd bij elkaar in het huis van mijn opa en oma. Dat is leuk, want de meesten zie ik niet zo vaak en we hebben altijd heel wat te praten. De dagen daarna kletsen koken en eten we, versieren we het huis en kijken we samen naar kerstfilms. Het is altijd heel druk en lawaaiig, maar we hebben veel plezier. Dat zal ik de komende weken het meeste missen.’