Studentenleven

Kerst ver van huis: Ik zit in een magisch Zweeds woud

Kerst: een tijd waarin de meeste families gezellig bij elkaar kruipen. Maar niet alle Wageningse studenten kunnen naar huis in de vakantie. Fatima uit Spanje gaat naar haar beste vriendin in Zweden.
Lotje Hogerzeil

‘In september probeerde ik al een vlucht naar huis te boeken. Ik heb mijn laatste tentamen op 22 december en wilde de 23ste naar Madrid vliegen. Maar de ticketprijzen waren al torenhoog. Toen ik dat aan mijn beste vriendin vertelde, liet ze me niet eens mijn zin afmaken. ‘Kom hierheen met kerstmis!, antwoordde ze. Zij viert kerst bij haar zus in Gothenburg, Zweden, en dit was mijn kans. Haar zus heeft een huis aan de rand van de stad. Dus ik breng mijn vakantie door in een magisch Zweeds woud, spelend in de sneeuw. Mijn vriendin is half Zweeds, half Iraans, dus ons kerstmaal zal een fusie van kookstijlen zijn. Jammie!

Natuurlijk was mijn familie wel verdrietig toen ze hoorden dat ik niet zou komen. Kerst is altijd echt een ding voor ons en ik ben nog nooit zo lang van huis geweest, dus het was een dubbele teleurstelling. Gelukkig heeft mijn moeder heel veel lekkers gestuurd zodat ik kan overleven zonder Spaanse kerst. Dat zal allemaal al wel op zijn voor ik naar Zweden ga. Maar in plaats daarvan neem ik stroopwafels mee.’